Palete – skromni heroji transportne industrije

Komentari: 0

Svi ih poznajemo, čak i ako na njih jedva obratimo pažnju. Ove jednostavne platforme koje se koriste za transport robe i slaganje u skladištima uglavnom se smatraju tek nešto više od nekoliko komada drveta prikovanih zajedno. Možda će vas iznenaditi da palete zapravo zavređuju više pažnje. I ne samo otkako su u poslednje vreme postale moderni predmeti za recikliranje u prostorima zajednica, dnevnim sobama i umetničkim galerijama.

Kakva je istorija ovih skromnih “svakodnevnih heroja,” i šta digitalna budućnost znači za palete? Saznali smo da su moderne palete opremljene tragačima, da mogu redovno da šalju izveštaje i da su zapravo stvarno “pametne”!

Čak i ako se istorija palete, strogo govoreći, ne proteže sve do drevnog Egipta, postoje naznake da su se drvene saonice i klizači koristili već u prvom milenijumu pre Hrista. Koristile su se za transportovanje građevinskog materijala teškog više tona preko vrućeg pustinjskog peska, za gradnju spomenika poput piramida.

U vekovima koji su sledili, ljudi su neprekidno eksperimentisali sa raznim metodama za transport i skladištenje robe – od kutija i buradi do sanduka i vreća. Glavna poboljšanja efikasnosti morala su čekati do uvođenja prvih standardizovanih transportnih kontejnera (poput prethodnika današnjih intermodalnih teretnih kontejnera) i pronalaska na početku 20. veka, što je izazvalo pravu revoluciju u transportu robe i sistemima skladištenja.

Kompanija Clark Equipment Company u Sjedinjenim Američkim Državama patentirala je prvi viljuškar 1920. god. Međutim, bila je potrebna još jedna logistička inovacija pre nego što se mogao desiti puni potencijal nove mašine. 1924. god., Howard T. Hallowell podneo je prvi patent za palete pod nazivom “Lift Truck Platform”, a drugi su usledili tokom 1930-tih, tokom kojih je transportna paleta polako evoluirala u svoj današnji oblik.

Paleta ide u rat

Na kraju je tragični sukob Drugog svetskog rata konačno zacementirao globalni uspeh transportnih paleta (kao i viljuškara). Nakon izbijanja rata, brzo je postalo jasno da će brzi transport i efikasno skladištenje robe, hrane i oružja igrati presudnu ulogu. Prepoznajući to, pre svega SAD i njeni saveznici investirali su u logističke inovacije.

Viljuškar se našao u srcu vojne logističke strategije. Za kratko vreme, uvedene su standardizovane veličine paleta za sve savezničke države kako bi se pojednostavila i ubrzala pomorska špedicija i transport robe preko granica.

1945. god., Robert Braun izumeo je prvu četvorosmernu paletu – ravnu drvenu paletu koja se mogla lako podići sa bilo koje strane pomoću motorizovane transportne opreme kao što su viljuškari i paletni viljuškari. Porast masovne proizvodnje i sve veća međunarodna trgovina robom doveli su do porasta potražnje za jeftinim, efikasnim transportnim paletama. Sistem je dokazao svoju korisnost i kao rezultat je na kraju široko usvojen.

Registracija Euro-palete!

Međutim, tek 1960-tih u Evropi je uspostavljen jedinstveni standard kvaliteta i veličine koji je i danas u upotrebi. Motivisani evropskim železničkim operatorima, koji su bili u stalnoj konkurenciji sa drumskim transportom kamionima i tragali za sve bržim i efikasnijim načinima utovara i transporta robe, prvi ugovor za upotrebu standardizovanih paleta potpisan je 1. jula 1961. god. danas, ova standardizovana evropska paleta je opšte poznata pod nazivom “Euro-paleta.”

Originalni dizajn Euro-palete standardizovan je na 1200 x 800 x 144 mm i po ugovoru je trebalo da se sastoji od 11 dasaka, 9 blokova i tačno 78 specijalnih eksera. Čak jedan dodatni ekser, i to više nije Euro-paleta!

Ovi standardi kvaliteta i veličine se strogo prate. Evropska asocijacija za palete, ili EPAL, osnovana je 1991. god. i još uvek je odgovorna za izdavanje dozvola za proizvodnju, popravku i kontrolu kvaliteta Euro-paleta.

Naravno, dimenzije Euro-palete izabrane su kako bi se optimalno iskoristio prostor tokom transporta: većina tegljača-prikolica, zamenjivih karoserija i ostalih prevoznih sredstava nudi 2,40 metra korisne širine za teret.

To znači da će tačno dve ili tri Euro-palete stati jedna uz drugu u transportna vozila, zavisno od toga na koji način su orijentisane, što rezultira efikasnim utovarom koji u potpunosti koristi raspoloživi prostor. Jednostavno, a sjajno!

Zamena (trampa) nad kupovinom

Još jedna karakteristika Euro-palete bila je zaslužna za njen ogroman uspeh u Evropi: razmena paleta. Razmena Euro-paleta možda (još) nije moguća u svim evropskim državama članicama, ali uživa veliko prihvatanje u Francuskoj, Austriji, Belgiji, Luksemburgu i Nemačkoj.

To znači da se transportne palete predaju zajedno sa robom u zamenu za različite palete. U državama nečlanicama, potrebno je platiti naknadu za palete. Prednosti ovog sistema zamene su u tome što prazne palete ne moraju tako da se transportuju, a takođe je nepotrebno premeštati robu i trošiti dodatno vreme da se paleta oslobodi.

Jednostavno istovar, slaganje i skladištenje cele palete štedi dragoceno vreme i novac smanjenjem vremena utovara za do 90% u poređenju sa vremenom potrebnim u “danima pre palete.”

Uvek klasika: drvena paleta

Takođe se eksperimentisalo sa materijalima od kojih su napravljene palete. “Klasična” transportna paleta je prirodno izrađena od drveta. Međutim, plastične i metalne palete više nisu retkost. Jednostavna drvena paleta ima jednu značajnu prednost koja je sada važnija nego ikad ranije: neškodljiva je za životnu sredinu.

Drvo nije samo ekološki prihvatljiv, jak i robustan prirodni materijal. Sa praznom težinom od samo 20-25 kilograma, izrađena od termički sterilisanog drveta plus nekoliko eksera i hvalisavom nosivošću od 1.500 kg, drvene palete mogu lako proći test izdržljivosti gaženjem viljuškarom od 4 tone bez odražavanja oštećenja.

Pored toga, drvene palete drvene palete su idealne za dugoročnu upotrebu sa prosečnim vekom trajanja od šest godina.

EPAL palete proizvedene u Evropi su takođe su izrađene od drveta iz održivo upravljanih šuma i gotovo u potpunosti od recikliranih materijala, drugim rečima, od “otpadnog materijala” drugih drvnih industrija, koji bi inače bio odložen.

Poređenja radi, za proizvodnju plastične palete potrebno je u proseku osam puta više sirovine i pet puta više energije.

Uzimajući u obzir ove ekonomske i ekološke prednosti, nije iznenađujuće da je preko 90% svih transportnih paleta i danas još uvek izrađeno od drveta.

Svetla budućnost

Teško je izračunati koliko je paleta danas u opticaju širom sveta. Evropska asocijacija za palete procenjuje da se koristi oko 350-500 miliona njenih EPAL-licenciranih paleta zajedno sa ogromnom količinom drugih paleta bezbrojnih drugih proizvođača.

Jasno je da je nemoguće uskoro zamisliti svet bez paleta.

Nijedna fabrika, nijedna prodavnica, nijedan supermarket ne bi mogao bez njih. Ovo samo pokazuje kako često najjednostavnije stvari mogu doneti ogromne koristi postići globalni uspeh.

Sledeća generacija: Umrežena i pametna

Već neko vreme, brojne istraživačke institucije – često u saradnji sa pružaocima usluga – rade na tome da paletu pretvore u “pametni” alat.

QR kodovi, interfejsi za podatke data i različiti uređaji za praćenje testiraju se na praktičnost u ovim obećavajućim inicijativama. Ideja je jednostavna: Izgubljena roba i kašnjenja su dva od najvećih izazova u logistici.

Krađa košta kompanije svake godine velike sume, a da se ne govori o frustraciji. Mnoge isporuke takođe ne stignu na svoje odredište na vreme zbog nedostajućih ili netačnih informacija.

Inteligentno umrežene palete mogu pomoći u tome, nudeći nove načine za kontrolu i upravljanje transportom robe pomorskim, železničkim ili drumskim putem.

Za određivanje lokacije, otkrivanje udaraca i praćenje temperature, u palete se ugrađuju vodootporni senzori (obično u jednom od “stopala”) koji mogu prepoznati aspekte kao što su udarci, položaj, ubrzanje i temperatura.

Paleta tada može nezavisno da prijavi bilo kakva odstupanja, kao što su vibracije ili kolebanja temperature, slično praćenju koje se koristi u avionskom i pomorskom transportu. Prirodno, takvi „trekeri“ su uglavnom rezervisani za isporuke velike vrednosti.

Ipak, jasno je da je paleta – taj uvek skroman i jednostavan alat – našla svoje mesto u digitalno umreženom logističkom svetu 21. veka.

Kompletnu verziju teksta možete pročitati na cargo-partner Trendletter sekciji, gde se možete i prijaviti da dobijate obaveštenja o mesečnim aktuelnostima iz industrije.

www.cargo-partner.com

 

 

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti