Online poslovanje u vreme i posle korone

Komentari: 0
Fotografija od: pixabay.com

Korona. Isplanirana ili ne, došla je iznenada i promenila planove većini poslova. Mnogi poslovi su ugroženi do mere zatvaranja, a niko ne može biti siguran kakve poslovne promene donosi, niti je bilo moguće dočekati takav sled događaja u potpunosti spreman. 

Ono što se dešavalo i dešava se, ipak nas dovodi do zaključka da je korona nekom majka, a nekom maćeha. 

Prvi simptomi

Sve je počelo u medijima, a onda se prenelo na fizički i online svet. Dok su fizičke radnje počele ograničeno da rade ili se zatvaraju, online radnje su uglavnom doživljavale procvat.

Prvih 15-ak dana našoj agenciji su počeli da stižu otkazi, čak i klijenata koji su već godinama sa nama. Mnogi sektori poslovanja su preko noći izgubili 100% klijenata. Pad prodaje i interesovanja zadesio je većinu poslova, upravo zbog opreza ili panike koja je zavladala, kada su ljudi počeli da kupuju samo osnovne namirnice i ono što im je preko potrebno. 

Međutim, već tih prvih dana, neki poslovi su naglo počeli da rastu, do te mere da ili nisu imali dovoljno robe na lageru ili nisu mogli da postignu da izvrše broj isporuka koji se svakodnevno uvećavao. Prvu online apoteku smo tog prvog ponedeljka na zahtev vlasnika zatvorili, odnosno ugasili mogućnost poručivanja.

Već do podneva bilo je toliko porudžbina da klijent jednostavno nije mogao, odnosno nije imao ljudstvo da ih isprati (prihvat porudžbina, pakovanje i isporuku). Trend se nastavio.

Sreća, ako se to tako u novonastaloj situaciji može nazvati, se osmehnula i online prodavnicama sa asortimanom robe široke potrošnje; organska hrana koja je inače skupa i nedostupna većini stanovništva, takođe je doživela veliki skok u prodaji. 

A zatim redom, kako su se ljudi vremenom navikavali na novonastalu realnost, počela je da raste prodaja različitih proizvoda. Mnoge kompanije u industriji, preko portala kao što je industrija.rs, obaveštavali su svoje klijente da će iskoristiti sve kapacitete i znanje, uz sve mere zdravstvene zaštite u novonastaloj situaciji, da se proizvodni proces ne zaustavi. 

Velike kompanije, kao što je FANUC, odmah su odreagovale, svesni svoje uloge u svetu industrijske automatizacije i obezbedili servisnu podršku klijentima, bez smetnji za robote i CNC mašine. Naravno, mnogi su pored svih informacija, pozvali svoje klijente da za sve potrebno pristupe web trgovini ili da sve informacije dobiju online putem. 

Uopšteno gledano, online prodaja u Srbiji je inače bila u porastu, a za vreme korone doživela je procvat. Seoska domaćinstva i pijačni prodavci koji nisu prodavali online, takođe su se brzo preorijentisali, u pomoć su uskočili ćerke i sinovi koji se bolje snalaze na internetu. 

Jednostavno kako je vreme vanrednog stanja odmicalo, fizički poslovi su doživljavali pad, a online poslovanje rast. 

Nova realnost

Termin “New Reality” koji nam dolazi iz stranih medija je definitivno pravi izraz, predstavlja vreme koje jeste i biće. 

Nova realnost će sigurno uticati na život i navike običnog čoveka, kada se spominje ograničeno kretanje, video nadzor, vakcinacija, socijalno distanciranje itd. U poslovnom svetu, dobijam informacije da se kancelarije velikih poslovnih sistema preuređuju, kada će svako radno mesto morati da bude fizički odvojeno, maske i rukavice postaju obavezne.

S druge strane, mnogi poslodavci zatvaraju svoje kancelarije i preusmeravaju se na rad od kuće. Moja agencija je upravo jedna od takvih – zatvorili smo kancelariju i sada radimo isključivo od kuće; sastanci tima su online, sastanci sa klijentima organizovani su takođe online, u prostorijama klijenta ili pak u ugostiteljskim objektima kojima je ponovo dozvoljen rad.

Agencija za izradu online prodavnica i digitalni marketing *nbgteam, odnosno agencija u kojoj sam partner, doživela je drastičan pad na početku korone, a nedugo zatim drastičan skok.

Zahtevi za online prodavnice i usluge digitalnog marketinga nam stižu na dnevnom nivou, u toj meri da nam je potrebno i proširenje tima.

Ja lično, već godinama pričam o neminovnom rastu online poslovanja. To nisu puke prognoze i nagađanja, već iz prve ruke analitički pratim različite delatnosti na svetskom nivou, a posebno na tržištu Srbije.

Čak i laiku je jasno da online poslovanje preuzima primat, ali uprkos tome, mi i danas imamo situaciju da mnogi poslovi nemaju svoju online prodavnicu, niti ideju kako da transformišu svoje poslovanje u online svetu.

Fotografija od: pixabay.com

Poslednji voz

Niste morali da budete pioniri, ali svakako godinama unazad već ste morali da prepoznate značaj online zajednice i stoga izgrađujete svoj brend i razvijate svoje poslovanje.

Danas, ulaz na online tržište koštaće vas mnogo više.

U ovom trenutku, gotovo u svim delatnostima online konkurencija je velika; na pojedina tržišta biće potrebne godine da se uđe, zauzme svoje mesto i učestvuje u podeli kolača. Ipak, ako se još uvek dvoumite da li svoj posao da preorijentišete (i) online, budite sigurni u jedno – ako još danas ne pokrenete online poslovanje, što će podrazumevati i konstantno ulaganje u marketing, onda vam svakako savetujem da napravite plan zatvaranja i izlaska iz posla.

Ukoliko pomislite da se pomenuto ne odnosi na sve delatnosti, na to ću vam odgovoriti da smo do sada radili tri online crkve, a da upravo sada radimo sajt za pogrebno preduzeće.

S tim u vezi, nisam siguran da li bih uopšte mogao da navedem posao ili delatnost kojoj nije potrebno online prisustvo.

Kada govorimo o prodaji proizvoda ili usluga online, zapravo postoje 3 tehnike marketinga odnosno razvoja poslovanja. Danas su već svi čuli za SEO (Search Engine Optimisation), narodski prevedeno – tehnika putem koje izlazite za vama bitne termine na prvim stranama google pretraga.

Izaći na prve strane google pretraga je sve teže, i proces je sve duži. Naša agencija je ranije potpisivala ugovore na 6 meseci, dok danas za većinu poslova ne želimo da se prihvatimo ovog posla bez ugovora na godinu dana.

S druge stane i dalje imamo nesvesne ili nedovoljno edukovane klijente koji ne razumeju da se nečiji sajt ili online prodavnica radila godinama da bi bili na prvim stranama pretrage, te da bi za novog morao neko da se izgura sa prve strane, neko ko je već ulagao godinama. 

Dosta smo čuli razmišljanja, tipa “pa dobro, ako je za SEO potrebno dosta vremena i ulaganja, hajde da idemo na plaćeno oglašavanje”.

Da, zaista kod određenih poslova, putem ove tehnike dolazi se do instant rezultata. Međutim, i ovde smo suočeni sa rastućom konkurencijom, što podrazumeva veću cenu klika, veća ulaganja koja kod određenih poslova sa niskim maržama nisu isplativa. 

A društvene mreže, facebook, instagram, youtube itd? Gore navedene dve tehnike, vas dovode do direktnog interesovanja kupca, dakle korisnik interneta kuca određeni termin, ključnu frazu, i vi mu se pojavljujete kao opcija.

Kod društvenih mreža zapravo ne možete ići na frazu već interesovanje, dok je oglašavanje na društvenim mrežama generalno jeftinije u smislu da za isti uloženi novac možete doći do veće populacije. Međutim, dolazite do populacije koja možda nije zainteresovana za vaše usluge ili proizvode.

Izgradnja profila i fan page, takođe je dugotrajan proces, koji možete skratiti angažovanjem influensera koji već imaju veliki broj pratilaca. Ipak, morate biti svesni da oglašavanje putem influensera nije jeftino.

Skoro smo imali klijenta u čije ime smo kontaktirali influensere koji se bave temama povezanim sa njegovim proizvodima. Cene su šarenolike i zavise od broja followera (pratilaca) koje određeni influenser ima.

Tako na primer, jedna poznata influenserka u svojoj oblasti, koju prati 94.000 naglasiću pravih pratilaca traži od 1200 do 2500€, zavisno za koji se paket odlučiš. Naglasio sam pravih pratilaca, zato što i dan danas postoje ljudi koji veruju da mogu kupovinom pratilaca da dođu do brzih rezultata.

Prodavci pratilaca će vam tvrditi da su to stvarni pratioci, ako ipak vide da se razumete, tvrdiće vam da je dobro za formiranje naloga u smislu da “lažno” prikažete broj pratilaca, što navodno uliva poverenje kod novih posetilaca.

Međutim, ako ćete poslušati moj savet nemojte to da radite, koristi videti nećete, a imaćete samo nepotrebne troškove.

Jednostavno ne postoji brz način, niti možete varati na internetu. Prosto morate doneti odluku, napraviti plan, izdvojiti budžet i krenuti korak po korak, već danas, ne kako biste razvili svoje poslovanje, već na prvom mestu kako biste ga spasili i održali. Razvoj će doći sam po sebi, kako budete učili i vi i vaši zaposleni.

Fotografija od: pixabay.com

Neke stvari su se promenile, a neke ostaju kakve jesu

Da ovaj tekst ne bude pogrešno shvaćen, neće svet sada postati virtuelna realnost. Najbolji pristup je povezivanje fizičkog i online poslovanja. I to je definitivno neminovno posebno za usluge kao što su npr. industrijske, medicinske, nega i zdravlje i druge.

Znanje je odavno postalo dostupno na internetu. Danas smo svedoci toga, kada čak i osnovci mogu da se školuju online. Časopis Industrija, za koji pišem, takođe je dostupan u online izdanju, ali njegovo štampano izdanje je primarno i opstaje zato što sabira kvalitetne poslovne tekstove, ponude na jednom mestu i za profesionalni pristup, budućnost je obezbeđena, za razliku od mnogih časopisa koji će s razvojem digitalnog sveta izumreti (tu posebno mislim na dnevnu štampu, jer ona izumire sa novim generacijama).

Mada, to su govorili i za knjige, ali i dalje ljudi vole da časopis, novine, knjige, fizički listaju i čitaju.

Umesto zaključka

Zaključak neka svako izvede za sebe, a moj zaključak je upravo ovaj tekst, u kojem sam vam preneo neka iskustva, razmišljanja i predviđanja za naredni period i razvoj online poslovanja.

Ali otvoreno, ove moje reči ne predstavljaju zabrinutost za poslovni svet, već je ovo promocija usluga agencije *nbgteam na sajtu i u časopisu Industrija, odnosno tekst koji je informativnog karaktera, a po online objavi dobijamo tzv. backlink ka sajtu, što se u našem poslu zove questpost sa backlinkom i deo je poslova SEO optimizacije .

Hvala dragim prijateljima iz Industrije koji su nam omogućili prisustvo u njihovim medijima.



O Autoru

Goran Cvijetić

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti