Kako Tesla menja sektor logistike iz korena

Komentari: 14

Automobili nisu jedina vozila koja dobijaju električni preobražaj u budućnosti. Interesovanje za zelene alternative dizel kamiona (tegljača) je sve evidentnije. Kao odgovor na tražnju, nastao je Tesla kamion, vozilo koje će transformisati delatnost logistike.

Pročitajte kakav će uticaj na sektor logistike imati novi električni kamion kompanije Tesla.

Uticaj drumskog saobraćaja na emisije

Kamioni u drumskom saobraćaju koriste mnogo goriva kako bi prevozili teret širom sveta. Po istraživanjima američke institucije koja prati potrošnju energije, 23% ukupne potrošnje transportne energije u Americi 2016. godine potiče od kamiona.

Iako kamioni čine samo 10% svih drumskih vozila i 20% pređene distance, emisije tegljača čine 40% emisije svih vozila.

Prelazak na troškovno-efikasniji izvor energije bi mogao da ostvari velike uštede u odnosu na troškove goriva koji kompanije generišu svake godine.
Nakon što su uzdrmali automobilski sektor sa električnim automobilima, Tesla otvara novi front u borbi za zeleni transport, sa futurističnim električnim kamionom. Elektrifikacija saobraćaja je uveliko u toku, nakon elektrifikacije pošte, sada je došao red i na tegljače.

Šta donosi novi Tesla kamion

Elon Mask predstavio je novo vozilo 17. novembra, u sedištu jedne od svojih kompanija - SpaceX. 

Zapravo, predstavljena su dva vozila. Tesla kamion biće ponuđen u dve verzije, veća verzija će imati domet od 800 kilometara, a manja će moći na osnovu jednog punjenja da pređe 500 kilometara.

U vozilo je implementirana sva tehnologija koju je Tesla razvila za svoje automobile i skalirala kako bi funkcionisale unutar jednog kamiona. Mnoge specifikacije više priliče sportskom automobilu nego jednom kamionu, a bezbednosne funkcije i ekonomski potencijal mogu da se pokažu kao revolucionarne.

Kamion će imati četiri nezavisna električna motora i sistem transmisije u kojem nije potrebno menjati brzine. Ubrzanje je impresivno za vozilo ove veličine i težine. Kamion će moći da ubrza do 100 km/č za 5 sekundi.

Ubrzanje do 100 km/č je odlično čak i pod punim opeterećenjem od 36 tona, a iznosi 20 sekundi. Neverovatne brzine se postižu usled samih karakteristika električnih motora, kao i fantastičnih aerodinamičnih osobina. Kamion ima bolji koeficijent otpora vazduha od super-automobila Bugati Širon!

Električni kamion je u potpunosti superioran u odnosu na dizel modele kada je brzina u pitanju. Na usponu od 5% može da ostvari maksimalnu brzinu od 104 km/č, dok dizel može samo 72 km/č.

Maksimalni domet kamiona je 800 kilometara, dok dizel kamioni tipično mogu da pređu 1.600 kilometara. Međutim, više od 80% ruta je manja od 400 kilometara, što znači da kamion može da sprovede 80% ruta bez potrebe za dodatnim punjenjem.

Kako bi se povećao domet kamiona, Tesla planira da unapredi svoju mrežu stanica za punjenje. U planu je izgradnja novih stanica, kao i implementacija ,,Mega punjača” koji će biti namenjeni samo za kamione.

Kompanija planira da postavi Mega punjače na svakih 640 kilometara. Razlog za ovu cifru je što je to prosečna distanca koja se pokriva za šest sati vožnje, što je zakonski limit za vozače kamiona u SAD.

Nakon šest sati vožnje, obavezni su da naprave pauzu od 30 minuta, što je dovoljno da se kamion napuni u potpunosti.

Budući da Tesla stanice za punjenje električne energije koriste solarnu energiju, kamioni u suštini idu na sunčevu svetlost!

Kakve uštede Tesla kamion donosi prevoznicima?

Jedna od glavnih pitanja jeste koliko će kamion koštati? Budući da znamo da su Tesla automobili skuplji od automobila u istom segmentu.

Mask je otkrio da će Tesla kamioni, uključujući lizing, osiguranje i sve ostale troškove, imati niže troškove po milji u odnosu na dizel kamione - 1,26$ u odnosu na 1,51$.

Takođe je naveo da uštede mogu biti još veće ako kamioni putuju u konvoju, u kojem kamion na početku blokira vetar i pruža veću aerodinamiku kamionima iza. Mask je naveo da ovo može toliko smanjiti troškove, da je efikasnije od železnice!

Nezavisni električni motori će moći da spreče najveću noćnu moru kamiondžija - izletanje prikolice kamiona sa strane. Ovakve nesreće su odgovorne za 10% smrtnih slučajeva. Tehnologija električnih motora spašava živote i lom tovara.

Nisko težište baterija u prikolici takođe sprečava prevrtanje kamiona pri skretanju i pruža povećanu stabilnost na drumu.

Garancija kamiona važi na milion milja. Manje mehaničkih delova znači da ima manje delova kojima je potrebno održavanje. Od četiri motora u kamionu, samo dva su dovoljna da kamionu funkcionišu efikasnije od dizelaša. 

Jedan od čestih uzročnika troškova na kamionima je pucanje vetrobranskog stakla. Kako se ovo ne bi dešavalo na Tesla kamionima, njihovo vetrobransko staklo navodno može da izdrži udar termo-nuklearne eksplozije.

Osim specifikacija kamiona, tehnologije koje donosi sa sobom pružaju potencijalno rešenje za najveće probleme sektora logistike - iskorišćenost kapaciteta. Digitalizacija i povezanost Tesla kamiona bi mogla da omogući efikasnije upravljanje transportnom flotom i veće profite po vožnji.

Još jedan značajan faktor za kompanije bi mogao da bude autonomna vožnja. Tehnologija i zakonodavstvo nisu dovoljno razvijeni da bi kamioni bez vozača mogli da krstare putevima, ali je Tesla kamion najveći korak do sada u ovom smeru.

Kada se Tesla kamioni voze u konvoju od tri kamiona, dovoljno je da samo kamion na vrhu kolone ima vozača, dok ostali mogu da funkcionišu u autonomnom režimu. Ovakva vožnja može značajno sniziti troškove za kompanije, jer eliminiše potrebu za vozačima.

Šta to znači za kamiondžije?

Svaki kamion ima mogućnost auto-pilota, a budući da je ljudski faktor odgovoran za većinu nesreća u saobraćaju koje uključuju kamione. Autonomna vožnja će promeniti mnoge živote.

Goldman Saks predviđa da će automatizacija transporta dovesti do gubitka 300.000 poslova, od kojeg će većina biti poslovi kamiondžija. Sektor drumskog saobraćaja se ionako suočava sa manjkom kamiondžija, dok se sa druge strane predviđa rast sektora.

Za razliku od dosadašnjih kamiona, pozicija vozača u Tesla kamionima se nalazi na sredini kabine, dok se prostor za ostale putnike nalazi iza vozača. Ovakav položaj vozačima pruža veću preglednost puta.

Kako su reagovale kompanije

Tesla kamione je moguće rezervisati uz akontaciju od 20.000$ (povećano sa početnih 5.000$), a do sada već pljušte narudžbine

Kompanija PepsiCo naručila je 100 kamiona, a logistička kompanija UPS naručila je 125 kamiona. Samo je pitanje vremena kada će druga kompanija puniti medijski prostor sa svojom rekordnom porudžbinom Tesla kamiona.

Bilo da je reč o PR potezu, ili su kompanije zaista prepoznale potencijal, klupko se svakako odmotava. Tesla je nedavno otvorila porudžbine i u Evropi. Do sada je poznato da je italijanska kompanija Fercam naručila jedan kamion.

Jedna velika nejasnoća...

Tesla kamion je najavljen pompezno, reakcija javnosti je bila odlična, ali je jedna ključna informacija izostala.

Elon Mask ni u jednom trenutku nije napomenuo kapacitet Tesla kamiona, već samo kojom će brzinom moći da se kreće sa maksimalnom težinom. Baterije će zauzimati veći deo kamiona, pa će od njihove težine zavisiti i tovarni kapacitet.

Prvi kamioni se očekuju u 2019. godini, pa je Mask sigurno namerno izostavio ovu informaciju, jer očekuje napredak u tehnologiji baterija i ne želi da postavlja ograničenja u ovom trenutku. Međutim, i pored izostanka ove informacije, vidimo da narudžbine pristižu. 

Da li će Tesla kamion patiti od iste bolesti kao Model 3 i možda biti uzročnik propasti kompanije ili će zauvek promeniti sektor transporta, ostaje da se vidi...

Kakva je budućnost električnih kamiona

Više od 200 gradova je postavilo neki vid regulacije emisije štetnih gasova. Veliki gradovi kao što su Madrid, Pariz , London i Meksiko Siti su već najavili zabrane dizel motora u narednih 10 ili 20 godina.

Takođe, američka regulativa namerava da poboljša efikasnost tegljača za 25% do 2027.

Kina će početi sa ograničavanjem potrošnje goriva tegljača u 2019.

Evropska Unija planira da razvije standard emisje CO2 u prvoj polovini 2018.

Ovo su znaci da je budućnost električnih kamiona mnogo realnija nego što to deluje na prvi pogled. Promena politike će sigurno doprineti bržem usvajanju inovacija u sektoru saobraćaja.

Gde je Srbija?

Za razliku od popularnog verovanja, u Srbiji je moguće registrovati električni automobil. Broj električnih automobila u Beogradu u Srbiji je zanemarljiv. Električni automobili u Beogradu se mogu puniti na više mesta, u određenim hotelima, garaži Obilićev venac, kao i u svim mestima gde postoji utičnica.

Infrastruktura definitivno nije još razvijena kao u zemljama gde su električni automobili popularniji, pa tražnja za ovim vozilima nije u skladu sa svetskim trendom.

Prvi potez koji bi uticao na broj električnih automobila u Srbiji bi svakako trebalo da bude podsticaj države i subvencije za kupovinu i vožnju električnih automobila. Država bi mogla da se ugleda na model Norveške, koja danas ima najveći udeo električnih automobila u saobraćaju na celom svetu.

Budući da je kod nas tržište električnih automobila zanemarljivo, ne možemo ni da govorimo o električnom kamionskom transportu robe u Srbiji.

O Autoru

Aleksandar Pešić

14 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar
Tadlok Sherlok
09.04.2018 11:50
Vi iz Srbije i sa Balkana mnogo brate pametujete kad je bilo koja tema. Vi sve znate a nemate pojma o nicemu. To je balkanski sindrom. Uostalo kako i da znate kada se uzme u obzir gde zivite. Novinari su takodje veoma "tankog" znanja. Prica o Tesli i buducim kamionima je prevedena sa drugog jezika. Ako je redakcija htela nas informisati, onda je trebala poslati svog novinara SAD u sediste firme TESLA i bi bio tamo detaljno informisan o svemu tacno. Ovako ovo je prica trla baba lan da joj prodje dan. Odgovori
Marko Milanović
25.02.2018 10:11
Veoma me interesuje kako se ovaj model kamiona ponasa na putu sa usponom u zimskim uslovima, kada je bez tereta, a znajuci da su mu baterije smestene na prikolici i da verovatno nema veliko ooterecenje na pogonskim tockovima. Odgovori
OSTOJA RAJIĆ
13.02.2018 05:54
Imam proektovanu bateriju sa znatno većim kapacitetom , AMPERAŽOM a istom zapreminom baterije. Napravio sam el. motor sa dve osovine , a 6 puta povećenim obrtnim momentom pri istoj snazi drugih e. motora. Odgovori
Esad Dosljak
11.02.2018 09:23
Jako dobar tekst Odgovori
zoran
08.01.2018 16:28
Srbija u ogromnom zaostatku za Evropom. Zašto? Od koga to zavisi? Od ljudi koji sede u vladi i koji predlažu zakone i od onog koji je iznad njih. A on je u ogromnom problemu. Još nije shvatio šta treba da radi de bi Srbija bila kao Norveška kada su u pitanju električni automobili. Odgovori
mario
05.01.2018 19:30
Radi se o emisiji gasova tako da je rec transmisija pogresna. Inace tekst je jako ozbiljan i vredan citanja. Odgovori
Mika Vujic
04.01.2018 14:44
Elektricni automobili i kamioni nisu ni priblizno cistiji od dizela i benzinca , naprotiv ta vrsta auta sa otpadom od baterija zagadjivace jos vise a da ne pominjem nacin kopanja rude , prerade i ostalo da bi napravili bateriju.
Moje misljenje po pitanju izrade baterija i unistavanje baterija otpada je tako da elektro vozila donose ekolosku katastrofu u buducnosti. Odgovori
Sasho
10.04.2018 09:34
Tesla reciklira svoje i tudje baterije i to sa 0% emisije. Samo nesto melite, a necete da nimalo istrazite. Klasicni balkanci, sve znaju. Zato smo i ovde gde smo.
Dubravko Bilinović
23.02.2018 14:52
A eksploatacija nafte je, sa druge strane, jedan sasvim ekološku proces?! Da ne pominjemo koliko pride štete nafta prouzroči u procesu transporta... Vi kao da ste prespavali poslednjih 40 godina. Niko vam nije pominjao recikliranje baterija? Znam da to u Srbiji ne postoji ali to je ustaljena praksa.
Dubravko Bilinović
23.02.2018 14:52
A eksploatacija nafte je, sa druge strane, jedan sasvim ekološku proces?! Da ne pominjemo koliko pride štete nafta prouzroči u procesu transporta... Vi kao da ste prespavali poslednjih 40 godina. Niko vam nije pominjao recikliranje baterija? Znam da to u Srbiji ne postoji ali to je ustaljena praksa.
Mr M
31.12.2017 13:57
Elektricna vozila nemaju transmisiju. Tu sam prestao da citam tekst, posto ocigledno autor nije bas nacisto kako to radi. Inace mislim da su automobili na gas mnogo ekoloskiji od elektricnih Odgovori
Aleksandar Pešić
18.01.2018 14:34
Hvala vam na izdvajanju ove potencijalne nejasnoće u tekstu. U pravu ste, električna vozila zaista nemaju klasičan sistem transmisije. U tekstu se podrazumeva sistem transmisije kao način prenosa snage motora i isticanje razlike u odnosu na motore sa unutrašnjim sagorevanjem.
Nedi
11.01.2018 21:00
Pod izostankom trsnsmisije misli se na kamionske power shift automatske menjace. Kod el. Automobila elektro motor invertor su spojeni direktno na diferencijal znaci nema menjaca.
Nenad stojic
08.01.2018 15:48
Vidi se koliko se ne razume u automobile,
Tesla kamioni i automobili ne koriste električnu mrežu već solarnu energiju, a i da koriste električnu energiju sa mreže opet manje zagađuju manje od OTO motora.
Raspitajte se malo ko je vozio Teslu S koliko je potrošio novca za kupovinu goriva i dali ima menjač i koliko je startan, ali mogu da tvrdim da samo Ferari moze da mu pobegne, svi ostali ni prašinu ne mogu da pokupe i od samog starta.

Ostavi komentar

Klijenti