Kočenje kao ušteda energije

Komentari: 0

Ono što je 2018. godine počelo kao pilot projekat, sada služi osvetljavanju metro stanica i uštedi energije. U Beču vozovi metroa štede energiju putem kočenja.

Godišnje se uštedi do četiri gigvat sata struje što odgovara prosečnoj potrošnji 800 bečkih domaćinstava, a istovremeno smanjuje emisiju ugljen-dioksida za 600 tona.

2018. godine časopis Industrija boravio je u Beču na poziv kompanije Eurocomm-PR, gde smo o ovom projektu razgovarali sa gospođom Doris Rauh, Evom Kojšnig i gospodinom Tomas Bruke iz Bečkih linija.

Tada smo razgovarali o tome da skoro sve metro linije i tramvaji gradskog saobraćajnog u Beču (Wiener Linien) imaju mogućnost da energiju kretanja (energiju kočenja) prilikom kočenja voza konvertuju u električnu energiju i da je vrate u sistem jednosmerne struje, ali ovu konvertovanu energiju može samo da koristi voz u najbližem okruženju za svoje ubrzanje.

Ako u blizini kočećeg nema drugog voza, energija se pretvara u toplotu u kočionim otpornicima voza.

Cilj pilot projekta je bio da se pronađe način efikasnijeg korišćenja ove konvertovane energije.

U tadašnjem razgovoru smo saznali da se bečke linije ovom temom bave od osamdesetih, tj. kako da energiju koju vozovi koriste za njihovo kretanje vrate u mrežu.

Prva stvar koju su morali da urade je da tehnički unaprede vozila sa prve linije metroa U1, koja postoji od 1968. godine, da bi mogli da se koriste u projektu, tj. da ih osposobe da bi mogli da vraćaju deo energije.

Tako su došli do ideje da unaprede sistem tako da ovu konvertovanu energiju kočenja još efikasnije iskoriste u okviru njihove mreže metroa, kako bi ostvarili veći učinak. A budući da se u okviru mreže metroa radi o struji koja je na istom nivou, tj. o jednosmernoj struji, rešenje je podrazumevalo promenu protoka energije.

Bilo je potrebno da se omogući usmeravanje struje i u drugom pravcu, zato su postavili uređaje koji usmeravaju struju u određenom smeru, ili uređaje za promenu pravca protoka struje. Sve je zasnovano na IGBT tehnologiji, koju imaju svi vozovi.

IGBT ili “insulated-gate bipolar transistor“ podrazumeva tri-terminalni poluvodički uređaj koji se primarno koristi kao elektronski prekidač.

On daje kombinaciju prednosti visoke efikasnosti i brzog prebacivanja. Nudi veću dobit od standardnog bipolarnog tranzistora u kombinaciji sa radom višeg napona i nižim ulaznim gubicima.

Zahvaljujući modernom voznom parku i optimizovanom načinu vožnje vozilom putem kontrole vozova, Wiener Linien je visoko rangiran na međunarodnom tržištu.

Međutim, kako bi se povećala energetska efikasnost u oblasti rada metroa trebalo je poduzeti nove pristupe. Zadatak Wiener Linien-a je bio da pronađe najbolje rešenje za date uslove (rad, vozila, infrastruktura), kako bi razvili praktičan model za poboljšanu energetsku efikasnost u metro mreži.

U aprilu ove godine pušten je u pogon četvrti energetski sistem kočenja, a planirano je otvaranje još jednog sistema do kraja godine. Svaki put kada metro ulazi u stanicu prilikom kočenja se oslobađa energija. Veliki deo proizvedene energije se koristi za pokretanje drugih vozova. Ukoliko to nije moguće koristi se energetski sistem kočenja.

Višak energije se uvodi u električnu mrežu gradskog saobraćajnog preduzeća "Bečke linije“, pa se zelena struja troši za liftove, pokretne stepenice i osvetljenje u metro stanicama.

Od samog početka izgradnje Bečke mreže metroa se uvek pazilo da se cela mreža efikasno planira, da se uvek biraju vozila koja zadovoljavaju sve tehničke zahteve koji su u tom trenutku najmoderniji.

Bečki metro ima dobar sistem, dobru infrastrukturu, a takođe i dobra vozila, a sada imaju i sistem kojim efikasno koriste oslobođenu energiju.

"Javni prevoz je neophodan na putu ka klimatski neutralnoj budućnosti. Ponuda javnog saobraćaja u Beču značajno doprinosi smanjenju ugljeničnog otiska u našem gradu. Bečke linije su opravdale svoju ulogu pionira u ekološkim inovacijama.

Energetski sistemi kočenja pokazuju koliko je javni prevoz energetski efikasan“, izjavio je Peter Hanke, član gradskog veća zadužen za privredu i finansije.

 

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti