Domaće franšize čine svega 35% tržišta
U Srbiji je registrovano 250 franšiznih brendova sa 4.500 poslovnih entiteta i oko 30.000 zaposlenih, ali domaći brendovi čine svega 35% tržišta, što je znatno manje u poređenju sa evropskim prosekom, istaknuto je na Međunarodnoj konferenciji franšiznog poslovanja "Od ideje do tržišta – zajedno ka novim prilikama", održanoj u Privrednoj komori Srbije.
Kako je ukazano, franšizing predstavlja jedan od najstabilnijih modela rasta i razvoja preduzetništva, ali i poslovni potencijal koji u Srbiji još nije dovoljno iskorišćen. Zamenik predsednika PKS Mihailo Vesović naveo je da je da franšizing globalno čini 6,3% svetskog BDP-a, dok se u svetu svakih sedam minuta otvara nova franšiza, a registrovano je oko tri miliona franšiznih jedinica.
- Ovaj koncept može značajno da doprinese razvoju preduzetništva. Ključno je da vlasnici franšiza sarađuju i koriste ovakve konferencije kao priliku za umrežavanje i razmenu znanja - rekao je Vesović.
Podsetio je da je Srbija postala deo Evropske porodice franšiznih asocijacija, što domaćim kompanijama otvara put ka evropskim standardima i poslovnim praksama.
Generalni sekretar Svetskog franšiznog veća i predstavnik Britanske franšizne asocijacije Sajmon Bartolomju istakao je da je saradnja davaoca i primaoca franšize suština najuspešnijeg poslovnog modela. Prema njegovim rečima, najrazvijenija franšizna tržišta su SAD (897 mlrd USD), Ujedinjeno Kraljevstvo (19 milijardi funti) i Kanada (20 milijardi dolara), dok su Novi Zeland i Australija među najnaprednijim tržištima u ovom sektoru.
Predsednica Upravnog odbora Srpske franšizne asocijacije Tatjana Petković naglasila je da je cilj asocijacije izgradnja stabilnog i prepoznatljivog franšiznog sistema u Srbiji koji će otvoriti nova radna mesta i ojačati privredu. Podsetila je da je asocijacija ove godine postala član Evropske federacije za franšizing, što predstavlja dodatni podsticaj razvoju domaćeg tržišta.
Konferencija, koju su zajednički organizovali Privredna komora Srbije i Srpska franšizna asocijacija, okupila je predstavnike nacionalnih franšiznih organizacija, uspešnih franšiznih sistema i stručnjake za poslovni razvoj iz Velike Britanije, Hrvatske, Slovenije, Mađarske, Kanade i Belgije, i drugih zemalja. Na konferenciji su tokom stručnih paneli predstavljene studije slučaja vodećih brendova, a diskutovalo se i o regulativi, finansiranju i podršci ovom modelu poslovanja.
Izvor: eKapija









