Razvoj reklamne industrije - UV LED FLATBED štampač, vaša sledeća VELIKA odluka

Komentari: 0

Reklamna industrija se ne može razvijati brzinom kojom bi to krajnji korisnici želeli. Zato se sve češće susrećemo sa klijentima koji iznova i iznova zahtevaju nešto novo. Nešto što do sada nije viđeno. Iz tog razloga u stalnoj smo potrazi za nabavkom opreme, koja će omogućiti razvoj i plasiranje novih, do sada neviđenih - personalizovanih proizvoda.

Kroz istoriju gledano, bilo je više rešenja koja su izazvala revoluciju u reklamnoj industriji. Podsetimo se nekih. Pre mnogo godina, kompjuterski rotacione mašine za graviranje (CNC) su izazvale revoluciju u reklamnoj industriji, zatim laserske graverice kao sledeći revoulucionarni korak, a onda je usledio veliki tehnološki napredak kroz sublimaciju. Svakako, u međuvremenu se pojavljivalo i nekoliko novih kandidata za titulu „revolucionarnog rešenja“, ali nijedan od njih nije bio dostojan te titule. 

Postavlja se pitanje, šta je sledeće? Šta je potrebno da se desi, kako bi se pokrenula nova „revolucija“ reklamne industrije? Može li to biti UV štampa? 

To može biti i jeste UV štampa, a evo i zašto.

UV štampa, uzima vodeću poziciju na globalnom tržištu. Tokom nekoliko poslednjih godina, posećujući svetski priznate sajmove, primetio sam da se zaista velika imena u svetu proizvođača mašina, „utrkuju“ ko će uzeti veći tržišni kolač, prikazivajući svoje UV štampače impozantne veličine i cene, iako su znali da su izvan cenovnog dometa za 95% posetilaca.

Razvojem UV stampača manjih dimenzija, više nemaju epitet produkcijskih mašina, već su se usmerili i ka proizvodnji personalizovanih proizvoda, nudeći pritom sve veći broj modela. 

Dakle, šta je UV štampač? Pa, počnimo sa UV delom, kao što je ultraljubičasta svetlost. UV zračenje je nevidljivo (na oko) i ovaj oblik svetlosti se može naći u mnogim izvorima svetlosti, uključujući i sunce. UV zračenje ima neke korisne karakteristike, posebno sposobnost „zatvaranja“ mnogih fotoosetljivih materijala. U slučaju UV štampe, UV izvor svetlosti se koristi za brzo sušenje (stvrdne - očvrsne) mastila nakon apliciranja na mediji, što čini i osnovnu razliku u odnosu na konvencionalnu štampu ink-jet štampača.

Zapravo, kod Ink-jet štampe deo raspršenog mastila ispari u atmosferu, dok se drugi deo apsorbuje u podlogu. UV boje su izložene UV lampama, koje brzo osuše mastilo. Ova tehnologija ima nekoliko prednosti, uključujući i eliminaciju pitanja zdravlja i zaštite životne sredine, mogućnost štampe na različitim podlogama, veliku brzinu štampe, širok spektar štamparskih aplikacija u rasponu od outdoor znakova do loptice za golf pa čak i tekstila, a sve sa malom potrošnjom boje.

 

U početku UV printeri su se kretali u cenovnom opsegu od 50 000 evra i dostizali nekoliko stotina hiljada evra. Samim tim, nije bilo mnogo ljudi koji bi mogli ozbiljno razmotriti nabavku UV štampača. Ali kako vreme prolazi, cene su pale, a istovremeno rastom interesovanja za UV štampačima, dovelo je i do veće konkurencije proizvođača, tj. veće ponude istih.

Zakon ponude i tražnje je svakako uticao i na cenu UV printera, čak do te mere da za cenu u rasponu od 20 000 do 30 000 evra danas možete kupiti kvalitetan UV printer manjih dimenzija - američkog ili japanskog porekla, odnosno za 10 000-15 000 evra možete nabaviti UV štampač poreklom iz Kine. 

Dakle, danas cena više ne predstavlja toliki problem koliko je problematična konfuzija i dezinformacija o tome šta UV štampač može ili ne može da uradi. I koliki tržišni udeo može imati.

Štampa na transparentnim ili tamnim medijma za UV štampu ne predstavlja problem, ali može biti pravi izazov za većinu drugih procesa štampe, dok kod nekih, kao što su sublimacija, predstavlja nemoguću misiju. 

Imao sam nedavno upit od prijatelja za savet, kojom tehnikom da štampa logotip u punom koloru na transparentnoj akrilnoj ploči. Nesimnjivo samo jednim procesom štampe dobija savršen otisak, naravno pogađate, u pitanju je UV štampa. UV štampa je bila savršena, jer može štampati belu „fleke“ na podlozi, a zatim odštampati logotip u boji preko bele „fleke“.

To je vrsta posla gde su UV štampači zaista dobri. Štaviše, kod transparentnih podloga, može se štampati CMYK+bela+CMYK i dobiti obostrana štampa, a uvođenjem transparentne boje - broj mogućnosti različitih otisaka se znatno širi.

Međutim, kako bi štampa bila trajna, neke podloge je pre štampe potrebno tretirati sa prajmerom, tj aditivima koji će „vezati“ štampu za podlogu. Najčešće se prajmeri nanose na glatke površine poput stakla, akrilnih ploča, metala, itd. Jedna od nepremostivih prepreka za gotovo sve UV štampače predstavlja štampa na fleksibilnim medijima poput magnetne folije, tekstila, gume... gde dolazi do pucanja i skidanja boje. 

Dakle dolazimo do zaključka da sastav mastila, postaje jedan od najvećih izazova svakog proizvođača. Svaki proizvođač štampača nudi svoja mastila i prajmere, a od sastava mastila zavisi na kojim medijima možete štampati. Što je veći broj medija, veći je i izbor gotovih proizvoda koje možete napraviti, a samim tim i veća konkurentnost na tržištu.

Kada govorimo o mastilu, ne mogu a da se ne osvrnem na ceo sistem za boju kod UV štampača. Kako bi mastilo zadržalo svoju viskoznost, a glava bila operativna za rad, neophodno je da mastilo konstantno cirkuliše kroz sistem i glavu štampača. Što ne predstavlja problem tokom procesa štampe, ali šta se dešava u režimu mirovanja (tj. kada mašina ne štampa). Gotovo svi proizvođači su cirkulisanje boje u režimu mirovanja rešili tako što, s vremena na vreme, određenu količinu boje izbace u rezervoar otpadne boje.

Složićete se sa mnom, ovo rešenje nije baš ekonomski isplativo, jer svakim bacanjem boje bacate svoj uloženi kapital i povećavate cenu gotovog proizvoda.

Kada govorim o „bacanju“ novca, ne mogu preskočiti činjenicu da su neki proizvođači sistem snabdevanja mastilom rešili preko kertridža, dok su drugi vodili refil sistemom. Mišljenja sam, da sistem snabdevanja mastilom putem kertridža ima ozbiljan nedostatak po pitanju ekonomske isplativosti.

Naime, unutar kertridža se nalazi kesa (rezervoar sa mastilom). Kućište kertridža i položaj kese unutar njega je tako napravljen, da nikada ne možete potrošiti svo mastilo, već jedan deo bacate! Dugoročno gledano, ovaj trošak uz trošak bačenog mastila iz predhodnog primera, predstavlja ozbiljan trošak.

Najveći tehnološki napredak po pitanju boja je napravila američka kompanija Direct Color Systems (DCS) sa svojim UV štampačima. Zapravo, američki konstruktori mašine su evidentno imali drugi pristup kreiranju mašine od svojih kolega sa Istoka.

Naime, napravili su:

- Jedinstveno fleksibilno mastilo koje omogućava stabilnu štampu na svim gore navedenim medijima

- Direktna štampa na svetlim i tamnim majicama bez prajmera

- Štampa 3D teksture, gde visina aplikacije može dostići čak 38 cm (maksimalna visina glave)!

- Mastilo u režimu mirovanja cirkuliše kroz sistem, ali se ne izbacuje u otpadnu boju, već se vraća u rezervoar i ne stvara dodatne troškove!

- Mastilo stiže u bocama od 200 ml. Veoma jednostavan sistem dopune boje i za razliku od kertridža, svih 200 ml su upotrebljivi.

Jedan od najpopularnijih dodataka za UV štampače je razvoj i uvođenje cilindričnih uređaja za štampanje poput flaša, čaša, sveća, itd. Verujem da se cilindrični uređaji nude kao opcija za svaki štampač sa dovoljno pokretnom Z osom. Ovaj dodatak donosi dva osnovna pitanja. Prvo je vezano za softversko rešenje, a drugo za vrstu materijala koje se može štampati.

Jasno je da metal i staklo uz odgovarajući prajmer neće imati problem pri štampi, ali šta se dešava sa PET flašom ili svećom? Da li će se deformisati tokom štampe? Uz fleksibilno mastilo (kod nekih proizvođača rastegljivost ide čak do 200%), moguće je štampati i na gore pomenutim materijalima.

Opcija fleksibilnog mastila otvara i druge mogućnosti štampe, kao što je štampanje banera, folija, pa čak i tekstila. 

Zapravo, mastilo predstavlja jedan od najvažnijih parametara za odabir UV štampača. Što je mastilo fleksibilnije, to su vaše mogućnosti za kreiranjem proizvoda veće, što dovodi do veće konkurentnosti. Mastilo nije lako promeniti, tako da se sa lošim odabirom mastila (tj. UV štampača), možete „zaglaviti“ neko vreme.

Promena mastila je naravno moguća, ali to je skup i dugotrajan proces i ne preporučuje se da menjate mastilo u zavisnosti od potrebe posla.

Svi UV štampači dolaze sa nekom vrstom RIP (Raster Image Processor) softvera. Obično, RIP softver je razvijen od strane proizvođača za određeni štampač i ima različite funkcije, kao što je prevođenje slike sa računara u raster slike za štampač .

Takođe, softver omogućava štampanje reljefa (ukoliko štampač ima ovu opciju). Zato, kada razmatrate ideju o kupovini štampača, veoma je važno da pažljivo pogledate, uporedite softverska rešenja.

Pitanje koje mi često postavljaju je: Kako da odaberem UV štampač? 

Jedan novi štampač u vrednosti od 80 000 evra, može odštampati 225 000 USB-ova ili upaljača za samo 40 sati. Zaista impresivna produkcija, ali da li vam je potrebna?

Očigledno, većina nas nema potrebe za štampanjem tolikog broja USB-ova ili upaljača za nedelju dana, zato postoje UV štampači u manjim dimenzijama. Ključ je pronalaženje štampača koji čini balans između onoga što možete priuštiti i onoga što može ispuniti očekivanja vaše proizvodnje. 

Ako ne znate koji štampač želite da kupite, možete početi sa sistemom eliminacije onih štampača koji iz jednog ili drugog razloga, nisu prikladni za vaše aplikacije ili izlaze iz okvira vašeg budžeta.

Tada možete preći na proučavanje štampača koji imaju potencijal. Kako biste dobili što jasniju sliku prednosti i nedostataka mašina, predlažem veoma jednostavnu analizu po principu „Head-to-head“ poređenja, koristeći tabelu poput ove: 

Svakako, kupovina predstavlja dugotrajan proces jer podrazumeva putovanje na nekoliko sajmova i/ili obilazak demo centara lokalnih distributera. Obilaskom distributera, obavezno obratite pažnju na veličinu firme, broj zaposlenih, način njihovog poslovanja.

Na primer, da li mašinu gledate u uslovno rečeno „garaži“ ili ulazite u ozbiljnu kompaniju sa demo centrom, sa ozbiljnim timom servisera, sa mašinama na lageru, itd. Jer kupovina mašine nije završena pukom robno-novčanom razmenom. Bitan faktor u kupovini mašina čini servisna podrška, ali o tome ćemo kasnije.

Evo još nekih terminologija koje treba da znate pre odluke o kupovini bilo kojeg UV štampača. Prvo, imajte na umu da se ovaj članak fokusira posebno na UV desktop štampače (štampače manjih dimenzija). Kod ovakvih tipova štampača obično je glava pokretna po „X“ i „Z“ osi, dok se sto kreće po „Y“ osi. Naravno, ovaj dizajn smanjuje mogućnost štampe velikih pločastih materijala ili velikih serija upaljača, USB-ova, olovki, itd.

Ali industrijska produktivnost i nije cilj Desktop UV štampača, već proizvodnja personalizovanih i jedinstvenih proizvoda po želji kupca. Naime, razvojem LED tehnologije, LED je svoju primenu pronašao i u proizvodnji UV lampi - UV LED. One koriste niz LED lampi za regulaciju UV zrakova, koji skoro trenutno isušuju mastilo.

Ovo je velika prednost jer se postiže veća brzina štampe, manja potrošnja električne energije i znatno duži vek trajanja u odnosu na konvencionalne UV lampe. Takođe, pored svega navedenog, otvara se mogućnost štampe više slojeva boje, gde se stvara 3D (reljefni) efekat.

Kada govorimo o odabiru mašine, svakako jedan od vodećih parametara predstavlja i brzina štampe. Neki štampači imaju mogućnost da štampaju providnu, belu kao i CMYK boje isto vreme, čak sve u jednom prolazu, što u velikoj meri može da poveća brzinu štampe. Zatim, dvosmerna štampa (bi-direction) je još jedna karakteristika koja značajno doprinosi brzini štampe.

Retki su štampači poput gore pomenutog Američkog štampača Direct Color System koji može štampati CMYK + belu + transparentnu u jednom prolazu sa 3D efektom i to u bi-direction modu štampe!

Pored standardnih CMYK + bela (W) + transparent(Cl) kompleta mastila, neki proizvođači nude mogućnost svetlo cijan i svetlo magente (LC, LM). Današnji UV štampači imaju više kanala na glavi štampača za nanošenje boje, obično se sastoje od šest ili osam kanala. Na primer, glava za štampanje osam-kanala se obično postavlja tako da je jedan kanal za svaku boju CMYK, plus dva kanala za transparentnu i dva kanala za belu boju.

U slučaju da štampač ima LC i LM, dva od osam kanala će biti konfigurisana tako da dele ovu boju (na primer beli i / ili transparentni kanal). Mišljenja sam da se većina korisnika oslanja na CMYK +WW+ClCl i štampaju zapanjujuće slike.

Bela je, naravno, „teška boja“, jer bela boja mora biti neprozirna. Visoka viskoznost belog mastila predstavlja noćnu moru za većinu UV LED štampača. Problem se manifestuje kroz zapušavanje glave štampača. Da bi se ovaj problem rešio, većina štampača uključuje opciju cirkulacije mastila kroz sistem, o čemu je već bilo reči.

Neke kompanije nude samo jedan tip mastila, tako da je važno da razumete mogućnosti tog mastila. Da li je mastilo fleksibilno (elastično)? Da li je postojano na staklu (čak i sa korišćenjem prajmera)? Da li bledi pri kontaktu sa sunčevim zracima?

Druge kompanije nude više mastila gde svako mastilo pokriva jedan deo tržišta, tj. namenjeno je za jedan tip materijala. Istina, možete prebaciti boje ako je potrebno, ali ovo je skup proces i najčešće uključuje dodatno čišćenje sistema - što oduzima dosta vremena i povećava troškove.

Dakle logično rešenje se već samo nameće. Izaberite višenamensko mastilo, kako biste mogli odgovoriti na što veći broj zahteva sa tržišta i time bili konkurentniji.

„Z“ osa, tj. visina glave u odnosu na radni sto, igra značajnu ulogu u određivanju cene mašine. Ovo itekako može biti ograničavajući faktor pri kupovini mašine. Zato trebate imati što jasniju sliku, šta se može štampati na određenoj visini.

Drugim rečima akrilne ploče, maske telefona, olovne, upaljače, USB... itd, možete štampati sa Z osom do 5 cm, međutim ukoliko biste želeli da ubacite rotirajući dodatak za štampu valjkastih predmeta poput flaša, morali biste uzeti štampač sa Z osom do 15 cm.

Međutim, ukoliko znate da nikada nećete štampati predmete poput fudbalskih ili drugih lopti, velikih kutija, kupovina mašine za Z osom preko 35 cm je uzaludno bačen novac.

Konačno, i možda najvažnije od svega je servisna podrška. Već sam pomenuo da UV štampači zahtevaju ozbiljnu servisnu podršku. To znači sposobnost da kontaktirate nekoga za pomoć kada stvari ne idu onako kako bi trebalo. Brzi odaziv i rešavanje problema, predstavlja apsolutni imperativ!

Potrebno je imati na umu, da su ovo složene mašine i zahtevaju rad servisera. Samo instaliranje UV štampača, ukoliko ne radi stručno lice, može dovesti do ozbiljnih posledica. Isto tako, razmislite o preventivnom održavanju. Mnogi od ovih štampača imaju godinu dana garancije, ali šta posle toga?

Servisna podrška nije nešto što se apsolutno može predvideti i staviti na grafikon.

Ponekad, ona mora da se nauči na teži način. Od distributera ćete uvek dobiti informaciju da imaju najbolju servisnu podršku, ali kako proveriti koji distributeri daju dobru podršku, a koji ne.

Jedan od najboljih načina provere jeste da pitajte vašeg prodavca za telefonske brojeve nekoliko svojih kupaca koji su spremni da budu reference. Brzi odgovori na pozive za pomoć, brza popravka, i naravno obuka predstavljaju parametre za ocenjivanje kvaliteta servisne podrške.

Živimo i radimo u eri digitalne štampe. UV LED tehnologija, zbog svega gore navedenog, vidno beleži trend razvoja i rasta.

LED UV tehologija je već pokrenula revoluciju u reklamnoj industriji okrenutoj ka personalizovanim rešenjima.

ORACAL POLIKARBONATI D.O.O.

www.oracalpolikarbonati.com
office@oracalpolikarbonati.com

Kontaktirajte kompaniju ORACAL POLIKARBONATI u njihovim poslovnicama širom Srbije i u Crnoj Gori


 

O Autoru

Nenad Đolović, Menadžer razvoja Oracal Polikarbonati d.o.o.

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti