Prva vozila bez vozača već krstare po Evropi

Komentari: 0
Fotografija od: Unsplash/Phuoc Anh Dang

Pomalo tiho i bez puno pompe, 2023. je već donela nove proboje u inovacijama mobilnosti na evropskim putevima – tačnije u obliku šatlova bez vozača.

Prva takva vozila, bez ljudskog operatera ili nadzornika unutra, već obavljaju svoje planirane ture na najmanje nekoliko mesta, a oba su u Francuskoj.

Mala vozila bila su deo pilot projekata koji su trajali mnogo meseci, uključujući prisutnost ljudskih nadzornika prije nego što je preduzet sledeći logični korak.

U suštini, naučno-fantastična budućnost zamišljena knjigama i filmovima – pa, barem deo samovozećeg prevoza – već je tu.

Budućnost javne mobilnosti je već počela u Evropi

Zapravo, prema medijskim izvorima, oba projekta autonomnih šatlova uklonila su ljudske nadzornike (nazvati ih vozačima bilo bi netačno) iz odbora vozila još u novembru 2022. godine, javlja The Mayor.

Jedan od njih je projekat Navetty u Le Miro – gradu zapadno od Pariza. Oni tvrde da su prvi u Evropi postigli potpuno operativnu uslugu prevoza bez vozača u normalnim saobraćajnim uslovima.

Projekat je prvi put pokrenut u maju 2021. i delovao je na lokaciji u vlasništvu vazduhoplovne kompanije ArianeGroup.

Lokacija se smatra idealnim poligonom za testiranje šatlova koji će se u budućnosti koristiti u urbanim sredinama, budući da objedinjuje mnoge složenosti gradskog saobraćaja.

Šatlovi dele prostor na putu s drugim vozilima i pešacima, bez predviđenih traka ili izmena postojeće infrastrukture.

Ruta uključuje raskrsnice, tunel i 18 stanica raspoređenih po celom mestu.

Ipak, postoji nadzornik, ali on samo daljinski nadzire rad vozila u hitnim slučajevima.

Ruta bi trebalo da bude otvorena na putu između železničke stanice Mureaux i lokacije ArianeGroup.

Drugi testni projekat odvijao se u kampusu Univerziteta Paul-Sabatier u Tuluzu (takođe u Francuskoj).

Poslednjih nekoliko meseci autonomni šatl pod nazivom autoCampus, koji je dizajnirao Izi Majl, besplatno prevozi studente i nastavno osoblje.

Vozilo završava putovanje dugo 4,5 kilometara isprekidano s četiri zaustavljanja.

Jedan od njih nalazi se u blizini metro stanice Paul-Sabatier i na taj način stvara intermodalnu vezu s gradskom mrežom javnog prevoza.

Izvor: Pametni gradovi

 

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti