Letovi niskobudžetnih kompanija znatno jevtiniji od voza

Komentari: 0
Fotografija od: pixabay.com

Nova studija ekološke organizacije Grinpis pokazala je da je letenje, koje šteti klimi, i dalje jevtinije od putovanja vozom na većini prekograničnih ruta.

Analiza je obuhvatila 31 evropsku zemlju i pokazala da su letovi jevtiniji od voza na 54 odsto od 109 analiziranih prekograničnih ruta, pri čemu dominiraju niskobudžetne avio-kompanije zbog nepoštenog određvanja cena.

Kako je danas saopštio Grinpis, to nije rezultat efikasnosti letenja već političke neaktivnosti koja avio-prevoznicima omogućava da potkopaju železnički prevoz na štetu planete.

Zaduženi za transport u Grinpisu Centralna i Istočna Evropa Hervig Šuster rekao je da i u trenutku kada se klimatska kriza pogoršava evropski poreski sistem nastavlja da favorizuje način putovanja koji najviše zagađuje.

"Apsurdno je da let od Barselone do Londona može da košta samo 15 evra dok je putovanje vozom na istoj ruti i do 26 puta skuplje. Avijacija uživa nepravedne poreske privilegije dok putnici vozom plaćaju cenu. Ove cene ne odražavaju funkcionalno tržište nego namešten sistem", rekao je Šuster.

Niskobudžetne avio-kompanije, poput Rajanera i VizEra, dominiraju evropskim nebom i karte za njihove letove često koštaju manje od aerodromskih taksi. Takve cene moguće su zbog neoporezovanog avionskog goriva i izuzeća od plaćanja poreza na dodatu vrednost za avio-karte u međunarodnom saobraćaju, naveo je Grinpis.

Analiza Grinpisa pokazala je da je na prekograničnim rutama voz jevtiniji od aviona u samo 39 odsto slučajeva, uglavnom na rutama u Centralnoj i Istočnoj Evropi, posebno u baltičkim zemljama i Poljskoj.

Istovremeno je u Francuskoj, Španiji i Britaniji karta za voz skuplja od avio-karte u čak 95 odsto slučajeva na prekograničnim linijama.

Ekološka cena toga je velika jer se na letovima emituje pet puta više CO2 po putničkom kilometru nego u železničkom saobraćaju.

Grinpis zato traži od EU i nacionalnih vlada da reformišu transportne politike okončanjem subvencionisanja avijacije, uvođenjem jednostavnog sistema prodaje karata za voz i većim ulaganjem u železničku infrastrukturu.

Takođe se organizacija zalaže za uvođenje pristupačnih "klimatskih karata" koje bi važile u nacionalnom i prekograničnom javnom prevozu.

"Svaka ruta na kojoj je avion jevtiniji od voza je politički neuspeh. Ne možemo da nagrađujemo transport koji najviše zagađuje. Evropa mora da učini železnički prevoz najjeftnijom i najlakšom a ne poslednjom opcijom", rekao je Šuster.

Za izveštaj su analizirane 142 rute od kojih 33 na domaćim putovanjima.

Izvor: Beta

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti