Krila koja plove kroz vodu – Hidrokrilni čamci

Komentari: 0

Svet logistike je prepun futurističkih startapa i vizionarskih koncepata transporta. Pored ekonomskih prednosti, uvek postoji jasan fokus na očuvanju klime.

„ARGO“ nije izuzetak i obećava da će ponovo zamisliti davno uspostavljeni koncept „čamaca na hidrogliserima“.

Saznajte više o istoimenom zanatu iz grčke mitologije i o tome kako se od ARGO-a očekuje da pomorski transport učini bržim, fleksibilnijim i ekološki prihvatljivijim.

U novije vreme, brojne stare ideje su tehnički dorađene.

Nakon „prepravljanja” vazdušnih brodova, ekranoplana, transporta preko cevi i mogućeg oživljavanja jedara i hipersoničnih letelica, ARGO sada zauzima svoje mesto na startnim blokovima: specijalno razvijena letelica na hidrogliserima dizajnirana za brz i fleksibilan transport kontejnera.

Cilj je da se hitno potrebna roba doveze do odredišne luke za jako kratko vreme, bez potrebe da se pribegava avionskom transportu.

Brod na vodonik je zamisao kompanije Boundari Laier Technologies, koja se nalazi u Alamedi u Kaliforniji.

Njegov imenjak je drevni „Argo“, legendarno brzi brod koji su Jason i njegovi Argonauti koristili da ukradu zlatno runo u grčkom mitu. Već 2025. godine, „moderni rođak“ Arga možda će preći okeane ništa manje brzo, a istovremeno će imati koristi za životnu sredinu.

Krilo za vodu?

Hidrokrilni čamci su plovila koja se podižu iz vode kako im se brzina povećava. Ovaj jednostavan fizički efekat dovodi trup van kontakta sa vodom.

„Podignuti“ na ovaj način, čamac pluta iznad površine vode. Pošto samo mali deo plovila (hidrokrilac, kormilo i pogon) ostaje ispod površine vode, pomeranje i otpor su značajno smanjeni.

Ovo rezultira većom brzinom sa istom izlaznom snagom.

Ovaj pristup nije suštinski nov i poznat je već duže vreme: čamci na hidrogliserima su prvi put razvijeni oko 1900. godine.

Italijanski pionir avijacije Enriko Forlanini razvio je prvu upotrebljivu letelicu na hidrogliseru, koja je izgrađena 1906.

Koristio ga je da pređe jezero Mađore, postigavši brzinu od 38 čvorova (oko 70 km/h) sa svojim hidrogliserom na propeler.

Aerodrom Milan Linate je na kraju dobio ime po njemu kao priznanje za njegova dostignuća.

Reinterpretacija donosi brojne prednosti

Danas se hidrogliseri prvenstveno koriste za prevoz putnika na rekama ili velikim jezerima, kao što su Rusija i Istočna Evropa, kao i za prevoz između kopna i grupa ostrva.

Projekti za vojnu upotrebu takođe su realizovani u velikom broju zemalja, ali su sada uglavnom povučeni.

Hidrokrilna plovila bi uskoro mogla biti dostupna kao konkurentna alternativa za transport tereta i kontejnera, posebno kao hranilice.

ARGO je dizajniran za transport do dvadeset kontejnera (standardni TEU) sa dometom do 1.500 nautičkih milja (preko 2.700 km).

Brod se pokreće zelenim vodonikom i gorivnim ćelijama, a „gorivo“ je uskladišteno u tečnom obliku u dva trupa. Ova tehnologija bi trebalo da omogući transport tereta brzinom od 40 čvorova (74 km/h).

To bi bilo duplo brže od sadašnjih kontejnerskih brodova, uz istovremeno uštedu energije zahvaljujući pogonskoj tehnologiji.

Kao još jedna prednost, odabrani pogon omogućava rad sa veoma niskim emisijama.

Fleksibilan transport vrednog tereta

Sa operativne strane, proizvođač cilja prvenstveno na vodene puteve unutar Azije.

Naravno, ARGO ne može da se takmiči sa kapacitetom kontejnera današnjih okeanskih giganata, ali to nikada nije bio cilj, a ovaj navodni deficit je i njegova najveća snaga.

Mala veličina i kapacitet ARGO-a (približno uporedivi sa teretnim avionom B747-400) smanjuju planirano vreme carinjenja u lukama na samo dva sata, a ne na uobičajena dva do tri dana.

Luke niskog gaza u koje gigantski teretnjaci ne mogu da uđu ili male luke van tipičnih ruta?

Nema problema!

Ovo otvara mogućnost zaobilaženja preopterećenih luka, što omogućava da se čak i delimično takmiči sa tranzitnim vremenom avionskog transporta, zajedno sa uštedom troškova od 50%.

Jedino što je potrebno je kej za pristajanje.

„Planovi visokog leta“ za buduću fazu

Uskoro će se videti u kojoj meri će se ARGO pokazati kao koristan dodatak poboljšanju trenutnih usluga snabdevanja pomorskim teretom.

Prve komercijalne rute u jugoistočnoj Aziji planirane su za kraj 2024, početak 2025.

Celokupan tekst, ali i slične zanimljivosti iz industrije možete pročitati na cargo-partner Trendletter sekciji, gde se možete i prijaviti za obaveštenja o mesečnim aktuelnostima.
 

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti