Pronađite SVOJU biznis ideju - II DEO

Komentari: 4

Odabir tržišta tj. industrijske grane u kojoj želite poslovati
 

Sada, kada ste analizirali sebe i došli do ideje čime biste se bavili, potrebno je odabrati industrijsku granu/grane na kojima želite nastupiti. Svaka „grana“, prolazi kroz svoj životni ciklus, koji se sastoji iz 4 faze:

1. Stvaranje/Uvođenje – period sporog rasta. Treba naglasiti da u ovoj fazi nema profita zbog velikih troškova uvođenja proizvoda/usluge na tržište.

2. Rast – period osvajanja tržišta i znatnog povećanja profita.

3. Zrelost – period stagniranja pa čak i laganog opadanja. Profit se stabilizuje ili opada. 

4. Opadanje – period u kojem dolazi do pada prodaje i profita. Do pada prodaje dolazi iz niza razloga. Neki od tih razloga su: tehnološki napredak, promene u ukusima potrošača itd.

Jasno je, potrebno je uključiti se u industrijsku granu u fazi rasta, ali ima li takve grane u Srbiji?

Ima, i jedna od takvih je reklamna industrija, koja već nekoliko godina beleži trend rasta od preko 20% na godišnjem nivou. 

Štaviše, reklamna industrija se ne može razvijati brzinom kojom bi to krajnji korisnici želeli. Zato se sve češće susrećemo sa klijentima koji iznova i iznova zahtevaju nešto novo. Nešto što do sada nije viđeno, dakle p e r s o n a l i z o v a n o !

Da bismo stvorili širu sliku, podelićemo reklamnu industriju na dva osnovna pravca: 

- Prvi pravac jeste izbacivanje velikih serija određenog proizvoda i plasiranje velikim kompanijama. Npr. Coca-Cola izbaci novi ukus na tržište i želi da se kroz reklamnu industriju (marketing kanale) njen proizvod tj. reklama njenog proizvoda nađe u svakoj prodavnici i u svakom domu. Dakle, potrebno je brendiranje velikog broja vozila, osmisliti i napraviti reklamne stalaže za taj proizvod, organizovati promocije, reklamne kampanje preko medija itd. Milionski tiraži = ozbiljna industrijska oprema, velika ulaganja, veliki obrt. Ovaj pravac bih prepustio velikim već oformljenim igračima.

- Drugi pravac je personalizacija proizvoda. U ovom slučaju pričamo o malom tiražu zapravo jednom proizvodu ali za svakog pojedinca na svetu i to uz veliku maržu. Ovde nije toliko upitna oprema, već ideja!

I za jedan i za drugi pravac je bitno pronaći način da prodate „priču“, ali to je već tema za sebe. 

Da rezimiramo dosadašnje korake. Analizirali smo sebe, analizirali smo tržište. U većini slučajeva nemamo dovoljno početnog kapitala, te smo orijentisani ka drugom pravcu personalizacija proizvoda. Da sa malim ulaganjem uz dodavanje nove vrednosti tj. ličnog pečata osnovnom proizvodu, dobijete novi proizvod koji ima sentimentalnu vrednost i daje emociju. 

Potrebna nam je samo ideja. SAMO IDEJA! Pa u tome i jeste problem. Nemate ideju. Nemojte očajavati, svaki zadatak može da se reši ako jednačinu postavite pravilno. Prvi najvažniji korak je da odredite ciljnu grupu i razmišljate o njihovim aktivnostima i potrebama, gde provode vreme, šta im predstavlja zadovoljstvo u životu. Bićete i sami iznenađeni otkrivanjem novih – starih tržišta.

Nova – stara tržišta

Ne trebate tim stručnjaka za istraživanje i analizu tržišta, potražite inspiraciju na dohvat ruke.

Kuhinja sa emocijom

Uzmimo za primer kuhinju. Većina majki koje se brinu o kvalitetu ishrane svoje porodice, teže ka tome da svoju porodicu hrane najzdravije što mogu. Za to je potrebno uložiti mnogo energije, vremena i truda. 

Žene provode po nekoliko sati u kupovini, a zatim i pripremi hrane „zarobljene“ u kuhinji. Složićete se, ovo je velika žrtva. One provode svoje vreme ZA porodicu ali ne i SA porodicom. I evo ključnog trenutka i biznis ideje. Približite joj ono što joj nedostaje. 

Uzmite u obzir sve proizvode koje se koriste u kuhinji i/ili u kupovini, a onda razmislite o personalizaciji tih proizvoda: escajg, posuđe, daske za rezanje, čaše, posuđe za kuvanje, kecelje, podmetači, razne činije, itd. Mogu nositi fotografiju dece ili lepih trenutaka sa godišnjeg odmora. Direktnom štampom ili graviranjem na kuhinjskim proizvodima, a na temu koja ima emotivnu vrednost samo za krajnjeg korisnika, ove proizvode će učiniti jedinstvenim, a cena tada i nije najbitnija. 

Jelka koja priča priču

Novogodišnji praznici se bliže, vreme kada se porodica okuplja i provodi kvalitetno vreme. Kićenje jelke, za većinu predstavlja poseban trenutak, gde se vrlo rado sećamo i pričamo razne anegdote i priče. A da li ste pomislili da i vaša jelka može da priča priče, i da sačuva i prenosi te divne trenutke iz godine u godinu!

Fotografisanjem porodice i praznične atmosfere, a zatim direktnom štampom na pločastom materijalu, napravite unikatni novogodišnji ukras. Svake godine biste dodavali po jedan ukras i pratili kako vaša deca rastu. Imali biste personalizovanu jelku, koja priča samo vašu novogodišnju priču.

Možete li mi reći koliko biste platili ovakav novogodišnji ukras?

A da li bi vam se upalila biznis lampica ako vam kažem da izrada jednog takvog ukrasa košta svega 0,1 evro?

A vrednost... neprocenjiva.

Kada pričamo o personalizaciji proizvoda, ja sam izneo svoju ideju i tržište (neke od primera možete pogledati OVDE), ali postoji doslovno na hiljade mogućnosti koje tamo negde čekaju VAŠU IDEJU!

Reći ćete „Ja imam ideju, ali nemam početnog kapitala!“ Postoji rešenje i za tu situaciju, ali to je već tema za naredni broj. 

 

Prvi deo teksta ‚‚Pronađi svoju biznis ideju" možete pročitati OVDE.

O Autoru

Nenad Đolović

4 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar
momcilo mitkovski
23.12.2017 16:39
Zaovie teski vreminja led sijalica mie vo glavata Odgovori
Goran Rakić
31.12.2017 10:56
Ideja ima koliko voliš ali fale sredstva da to obistinim.Bolje bi bilo da popularišete nalaženje investitora... Odgovori
djuro
03.01.2018 14:06
Potreban suvlasnik posla subvencija uvoza
profit zagarantovan
djuro
03.01.2018 14:04
Srecna vam 2018
Potreban kompanjon za proizvodnju i profitabilnu industriju subvencija uvoza
062 634505 Odgovori

Ostavi komentar

Klijenti