Online poslovanje u vreme korone

Komentari: 0

Korona je, ispostavilo se – kako bi ono naš narod rekao – nekom majka, a nekom maćeha. Ko je mogao da pretpostavi da će ovo da se desi, verovatno samo globalna elita, ali mnogi poslovi su zatečeni nespremni.

Međutim, prodaja putem interneta je preuzela primat i u Srbiji, već godinama unazad. Srbija je dosta dugo zaostajala za svetom prvenstveno tehnološki, počevši od sporijeg interneta, što se vremenom promenilo.

Pojavile su se agencije, firme, kao i pojedinci (freelanceri), koji su se usmerili i iskustveno razvijali ka izradi online prodavnica. Banka Intesa je bila jedina banka koja je nudila mogućnost povezivanja online prodavnice sa sistemom za plaćanje karticama, a uslovi su bili takvi da ih mogu ispuniti samo veliki igrači, odnosno velike firme. Međutim, i to se promenilo, značaj online poslovanja prepoznale su i druge banke. 

Sećam se sastanka, večere sa predstavnicima klijenta koji želi da pokrene online poslovanje i jedne domaće banke. Već sledećeg dana ujutro bio sam pozvan od menadžmenta te iste banke na razgovor.

Na moje iznenađenje rekli su mi da nemaju dovršen sistem, i da zapravo nemaju nijednu online prodavnicu povezanu za plaćanje putem kartica.

Nakon 2 nedelje, obzirom da smo imali iskustvo, uspeli smo da povežemo banku sa klijentovom online prodavnicom. Banka je zadržala klijenta, ali ih je čekao dug proces učenja kako bi se razvili u tom smeru i mogli da ispune sve zahteve budućih klijenata, odnosno za njih novog tržišta. 

Online prodaja nije mogla da se zaustavi. U tome su doprineli mnogi sajtovi kao što su kupujemprodajem, razni sajtovi grupnih kupovina, kao i sajtovi uglavnom malih firmi koje su prepoznale potrebu za online prisustvom. Prodaja putem interneta je počela da raste iz godine u godinu. Zapravo, možda je glavna kočnica u periodu koji je usledio bilo nepoverenje potencijalnih potrošača prema online kupovini. 

Ipak, kako to kod nas Srba ide (a teško ide), kada se nešto primi, onda se primi. I onda je došlo vreme kada bi svi da uvoze automobile i preprodaju ih, seljaci bi aroniju da gaje i svi bi nešto da prodaju na internetu – svi bi do lake i brze zarade. I eto nas, stigli smo svet, navike potrošača su se promenile.

Mali su dobili mogućnost da se takmiče sa velikima, da otvore nova tržišta. Postao je dovoljan magacin i online prodavnica da možeš da prodaješ robu i nudiš usluge celoj Srbiji i celom svetu.

Već godinama unazad mnoge online prodavnice u Srbiji ostvaruju milionske promete na mesečnom nivou, a konkurencija je sve veća. Kada govorimo o koroni i njenom uticaju, zapravo govorimo o zatvaranju ljudi, bilo da se radi o zakonskim merama koje te primoravaju da ostaneš kući ili pak psihološkom strahu kad imamo situaciju da dobar deo populacije izbegava izlaženje iz kuće. U tom smislu, korona je dovela do još veće online potražnje za proizvodima i uslugama.

Online prodaja – pikovi i krahovi uzrokovani koronom

Već prve nedelje nakon proglašenja korona pandemije i uvođenja policijskog časa, odnosno ograničavanja kretanja, imali smo dva klijenta, dve online prodavnice koje su zahtevale da obustavimo mogućnost online poručivanja.

Naime, oni su imali su toliki broj porudžbina, na dnevnom nivou, da je za pojedine proizvode broj porudžbina prelazio dostupno stanje magacina, te fizički nisu mogli da postignu pripremu i pakovanje. Najzad, imali su problem i sa kurirskim službama koje nisu bile u mogućnosti da prihvate toliki broj porudžbina. 

Kod drugih, manjih, prodaja putem interneta je skočila, puta 3, puta 5. Dodatno su tražili da pojačamo digital marketing aktivnosti i podizali su budžete za plaćeno oglašavanje. Moj tim tih prvih nedelja radio je dan i noć. 

S druge strane, imali smo i negativnih primera, otkaza dugoročno potpisanih ugovora usled više sile, korone. Delatnosti kao što su turizam, organizacija venčanja i druge doživele su krah.

Kurirske službe su doživele procvat, ali se susrele sa problemom – posao ih je prevazišao, eksplodirao preko noći. Isporuke su trajale i po 14 dana, što je dovodilo do mnogobrojnih žalbi klijenata, povraćaja robe, i stvaralo prodavcima probleme u vidu dodatnog angažovanja ljudskih resursa i troškova povraćaja robe. Prodavci koji su se odlučili za promenu kurirske službe zapravo ništa nisu dobili, jer su sve kurirske službe bile prebukirane. 

Naša agencija je počela da dobija zahteve na dnevnom nivou za izradu online prodavnica i usluge digitalnog marketinga. Klijenti koji su poslovanje razradili putem društvenih mreža su došli u situaciju da imaju previše pitanja na koje treba da odgovaraju, bilo da se radi o facebooku ili instagramu i shvatili su da im je potrebna online prodavnica kako bi se rasteretili, preusmerili klijente sa društvenih mreža na online prodavnicu, kupili vreme koje ulažu na odgovaranje potencijalnim klijentima. Sve se promenilo.

online kupovina online prodavnice

Online prodavnice – za vreme i posle korone

Promenila se svest kupaca, kao i prodavaca. Sve više ljudi provodi vreme u kući, sve više ljudi radi od kuće, internet se koristi sve više, online kupovina raste i to drastično. Raste i konkurencija, uvećavaju se ulaganja i budžeti za digitalni marketing. Sve je ionako bilo u porastu, a sada imamo situaciju kada se sve dešava ubrzano.

Poslovi koji su odavno prepoznali potencijal interneta, koji su prisutni godinama, uvećavaju svoje budžete, a za nove koji žele da uđu na online tržište je sve teže, potrebno je veće angažovanje i više ulaganja nego što je to bilo samo par godina pre.

Za poslove koji su već prisutni, koji su već zauzeli dobre početne pozicije, nije problem, uvećavaju se budžeti tamo gde se otvaraju mogućnosti za dodatni profit. Izazov za ove poslove je ostati tu gde već jesi i pritom poboljšati pozicije.

Pitanja za nove poslove, za one koji tek žele da uđu na online tržište ili podignu svoje aktivnosti su – ima li prostora, koje tehnike digitalnog marketinga primeniti, da li su moji kadrovi dovoljno obučeni, koju agenciju da angažujem itd.

Primena različitih tehnika digitalnog marketinga

Danas, bez obzira na koronu i ono što je ona prouzrokovala, govorimo o milionskim prometima na mesečnom nivou, o poslovima koji su svoje fizičko poslovanje prebacili online, smanjili troškove i uvećali neto profit, o poslovima koji bi mogli da se zatvore ukoliko ne bi iz bilo kog razloga postojali online.

Danas imamo utrku, kada je teško biti prvi u organskim pretragama primenom tehnika SEO optimizacije, kada iako si prvi na google pretragama, moraš da izdvajaš budžet za plaćeno oglašavanje, oglašavanje po kliku, ukoliko želiš da zadržiš nivo prodaje. Krajem 2018. godine, društvene mreže su promenile svoj pristup. Tzv. hashtag koji baš i nije bio tehnički definisan postao je ključna reč za pretragu.

Međutim, za razvoj na organskim pretragama potrebno je vreme, uvek je bilo potrebno, a danas još više. Kako svojim biznisom „izgurati“ nekoga sa prve stranice googla koji već godinama ulaže u razvoj da bi bio tu gde jeste. Ipak moguće je, za razvoj na organskim pretragama putem SEO tehnika potrebni su budžeti i dugoročan pristup.

Ozbiljan dugoročan strateški pristup podrazumeva fokus na manje marketing niše i ciljanje dužih ključnih fraza pretrage (Long-Tail Keywords). Svi su već čuli za termin linkbilding (Link Building), ali samo ljudi iz struke, SEO eksperti, znaju da su pre desetak godina postojali alati koji te automatski postavljaju na razne web portale, i kada si za samo par dana mogao da dobiješ veliki broj povratnih linkova (backlinks), podigneš autoritet sajta i u kratkom periodu izbiješ na prve strane pretraga.

Međutim, odavno već takav pristup google kažnjava (banuje i blacklistuje). Danas je jedno od najpopularnih zanimanja u svetu digitalnog marketinga, zanimanje pisca copywritera. Dobar menadžment sadržaja sajta (Content Managment) ne možete imati bez dobrih pisaca obučenih za primenu SEO pravila u tekstu, kao ni bez saradnje sa portalima, biznis direktorijumima i drugim sajtovima na kojima možete da objavite tzv. copywriting seo tekst sa backlinkom ka vašem sajtu. 

Za razliku od pomenute tehnike, mnoge firme, a posebno firme koje tek ulaze na online tržište se odlučuju za tehnike plaćenog oglašavanja što može doneti instant rezultate. I ovde je konkurencija velika, ali plaćeno oglašavanje donosi instant rezultate, instant proboj na tržište.

Potrebni su sve veći budžeti, a cena klika u mnogome zavisi od aktivnosti konkurencije. I tu dolazimo do pitanja koliko košta klik, puta koliko klikova će se potrošiti da bi došli do jedne prodaje, realizacije. Ono što vam odmah mogu reći je da za poslove koji imaju malu maržu google ads odnosno plaćeno oglašavanje se nikako ne preporučuje jer vam se ulaganja neće vratiti. 

Na pitanje šta je bolje raditi SEO ili plaćeno oglašavanje, odgovor je da za većinu poslova odnosno delatnosti, neophodno je raditi oba. Tehnički, ako radite plaćene oglase, potreban vam je tzv. Quality Score za ključne reči koje targetirate, jer Quality Score utiče na vidljivost vašeg plaćenog oglasa i cenu po kliku, a na njega između ostalog utiče i optimizovanost stranica vašeg sajta ili online prodavnice.

Plaćeno oglašavanje će vam doneti instant rezultate, dok je SEO okrenut ka dugoročnim rezultatima, dugoročnom prisustvu na tržištu, ali i izgradnji brenda (Brand Awareness). 

Dugo društvene mreže su se koristile gotovo isključivo za razvoj brenda, Brand Awareness. Međutim i to se promenilo, mnogi poslovi su se razvili preko društvenih mreža. Danas imamo zanimanje influencer koji imaju veliki broj pratilaca različitih godišta i interesovanja.

Putem promocije od stane influencera na njihovim profilima, moguće je, zavisno od delatnosti, proizvoda i usluga koje nudite, ostvariti zavidne rezultate u prodaji ili razvoju brenda. Međutim ni to nije jeftino, za promociju, ozbiljni influenceri u zavisnosti od broja stvarni pratilaca traže između 200 i 10 hiljada eura. Da, dobro ste čuli 10 hiljada eura – za jednu promociju.

Koju tehniku digitalnog marketinga primeniti?

To nije pravo pitanje. Mnogi poslovi koji su dugo već prisutni na internetu, i dan danas uče. Vlasnici poslova koji danas žele da se uključe u online tržišnu utakmicu i bore se za deo kolača, zapravo ulaze stihijski, zato što su se uverili da njihova konkurencija ili prijatelji već uveliko zarađuju i razrađuju poslove putem interneta.

Pitanje je da li želite da se oprobate, pokušate i godinama učite, ili želite da ozbiljno zagrizete kolač i ako treba i rizikujete. Za ozbiljan pristup, potreban je strateški pristup, analiza tržišta, planiranje budžeta i dugoročno ulaganje primenom svih marketing strategija u obimu primerenom vašoj delatnosti i aktivnosti odnosno snazi konkurencije. Da, SWOT analiza, biznis plan, sve je isto kao i u fizičkom svetu, samo su alati i tehnike drugačiji.

Budući izazovi

U pandemiju nazvanu korona lično ne verujem, bar ne onako kako nam je to predstavljeno. Korona pandemija je strateški plan razvoja globalne vlade koji prati veoma jak marketing. I dalje od toga neću pričati kako ne bih bio pogrešno shvaćen, ali ću pokušati odgovorno da predvidim budućnost ove teme, mikro teme o kojoj pričamo, a koja za mnoge poslove može da predstavlja opstanak, a zatim i razvoj.

Mnoga zanimanja će se ugasiti, a pojaviće se nova. Četvrta industrijska revolucija, ubrzani tehnološki razvoj i virtuelna inteligencija, koju koristi i Google monopol (vlasnik instagrama, facebooka i youtuba, gmaila i mnogih drugih alata) će zameniti mnoge poslove koji se obavljaju manuelno.

Mogli bi napraviti dugačku listu manuelnih poslova koji će se ugasiti u narednim decenijama, ali to istražite sami. Ono što je esencijalno gotovo za svaki posao u turbulentnim vremenima koja nam slede je ulaganje ne samo u razvoj kadra već praćenje inovacija i tehnologija, ali pre svega potrebna vam je spremnost za promene i potrebni su vam strateški planovi i odluke.

Korporacije koje jedu male, uveliko postoje i na internetu, globalno gledano pomislite na amazon, alibabu i druge. Ukrupnjavanje poslova i monopolizacija je ono što se dešava i na online tržištu. Ukoliko ste isključivo okrenuti trgovini, preprodaji roba i usluga, u godinama koje predstoje bez velikih budžeta ipak nećete opstati.

Posedovanje sopstvenog znanja, intelektualne svojine, proizvodnje, ponuda jedinstvenih usluga, je ono što vam uz pravilan pristup garantuje opstanak i razvoj, bez obzira da li ćete morati to da gradite kao podponuđači ili podizvođači velikih korporacija.

Na ovu temu bi ipak bio potreban jedan poseban tekst. Ono što za kraj želim da poručim je kratko “New Reality” ili nova realnost, izraz koji koriste globalni promoteri projekta korona, uhvatite poslednji voz, držite se i budite psihološki i poslovno zdravi. Srećno.

Autor teksta: Goran Cvijetić, agencija *nbgcreator

O Autoru

Goran Cvijetić - NBG

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti