Koboti: Saradnja između ljudi i mašina

Komentari: 0

Možda ste već čuli za „kobote“ - saradničke robote - u skladištima ili industrijskoj proizvodnji. Ali da li znate i za kobote koji rade kao baštovani, baristi ili kopiloti? Od početka pandemije COVID-19, porasla je moguća upotreba i korist saradničkih robota: od kobota koji funkcionišu kao medicinske sestre do stanica za testiranje kojima upravljaju koboti.

Sve veća upotreba kobota, posebno u Aziji

Statistika Međunarodne federacije robotike (IFR) pokazuje stalni porast svetske upotrebe kobota u fabrikama i radionicama. Na globalnom nivou, 99 kobota se sada koristi na svakih 10.000 zaposlenih. U Kini zapravo ima 140 kobota na 10.000 zaposlenih, a u Južnoj Koreji čak 800. Druga studija sprovedena u Evropi, Kini i Sjedinjenim Državama otkrila je da 84% svih kompanija želi da poveća upotrebu kobota u narednih deset godina, pri čemu 85% navodi da je COVID-19 faktor ubrzanja u ovim investicionim planovima. Nije ni čudo, jer saradnički koboti mogu ne samo da poboljšaju kvalitet i efikasnost posla, već i da povećaju sigurnost na radnom mestu i olakšaju socijalno distanciranje.

Razlika između robota i kobota

Dok industrijski roboti zamenjuju ljudske radnike, koboti su dizajnirani da rade rame uz rame sa svojim ljudskim kolegama. Kobot može da pomogne zaposlenima u poslu koji bi za ljude mogao biti preopasan, naporan ili monoton, stvarajući tako sigurnije i efikasnije radno mesto bez zamene zadataka koji su povezani sa stvarnom proizvodnjom proizvoda.

Pored toga, koboti se generalno mogu programirati lakše od industrijskih robota, jer mogu „učiti“ tokom obavljanja posla. Fabrički radnik može lako reprogramirati kobota pomerajući ruku duž željene staze. Odatle će se kobot „setiti“ novog pokreta i moći će da ga ponovi sam.

Zbog svoje veličine i upotrebe u neposrednoj blizini ljudi, koboti nisu dizajnirani za tešku proizvodnju; umesto toga, oni se obično koriste u oblastima kao što su mašine za utovar i istovar ili odabir pravih delova za montažu.

Emili: Komunikacija gestovima i izrazima lica

Za razliku od tradicionalnih robota, smatra se da je rad kobota mnogo intuitivniji. Poput, na primer, „Emili“ (Ergonomic, Mobile, Interactive Load Carrier for Intralogistics - ergonomski, mobilni, interaktivni nosač tereta za intralogistiku), koji je razvio Fraunhofer institut za protok materijala i logistiku, a koji se kontroliše gestovima i „komunicira“ izrazima lica.

Emili je zapravo samostalno obrtno koleto koje ima tačne dimenzije nosača malog tereta (SLC), što olakšava slaganje i transport. Međutim, ako produži podvozje, postaje transportno vozilo bez vozača (DTV). Sa nosivom jedinicom koju korisnici nose na telu, mogu da mahnu Emili, a zatim - takođe pokretima - da je obaveste o željenoj radnoj visini do koje treba podići njihov kontejner.

Ako je potrebno, njime se može upravljati i putem aplikacije na pametnom telefonu ili AR naočarama.

Ljubaznost olakšava saradnju

Mali kobot Emili u obliku koleta je takođe opremljen displejom e-papira na prednjoj strani. On prikazuje stilizovano lice robota koje se ili smeši ili izgleda tužno, u zavisnosti od statusa. Ako Emili ne razume naredbu, na to ukazuje zbunjenim licem. Ako treba da se servisira, spušta uglove usta, a zatim korisnik putem aplikacije dobija detaljna uputstva o tome kako da reši problem.

Ideja možda zvuči jednostavno, ali ima važnu svrhu, jer je pored same tehnologije od ključne važnosti osigurati prihvatanje i dobru saradnju između ljudi i mašina. Ovo je jedini način da se osigura da tehnologija zaista rezultira optimizovanim tokovima procesa i poboljšanim kvalitetom rada zaposlenih. Povremeni „nežni pogled“ između ljudi i mašina sigurno pomaže u izgradnji „timskog duha“.

Kuvanje kafe, branje biljaka, pomoć pacijentima

Mogućih aplikacija za kobote je gotovo bezbroj. Saradnički roboti se do sada ne koriste samo u industrijskoj proizvodnji i logistici, već i u prehrambenim uslugama i zdravstvenim ustanovama. Razvijena od nemačke kompanije za robotiku Rethink Robotics, Sojer (Sawyer) ima prilično raznoliku karijeru.

Radi kao barista u „Cobot Café“-u okviru službe za iznajmljivanje robota RobShare, a takođe pomaže zaposlenima u plastenicima da beru biljke u okviru programa „GROWBOT“ (Grower-Reprogrammable Robot for Ornamental Plant Production Tasks) na Kings Koledžu u Londonu.

Tokom pandemije koronavirusa, Sojer je čak bio i medicinska sestra. Zajedno sa Američkim zdravstvenim udruženjem, odabranim bolnicama i kompanijom Cobot Team, Rethink Robotics je osmislio rešenje u kojem Sojer može da se koristi kao medicinski asistent.

U zavisnosti od očitavanja instrumenta, Sojer može pritisnuti potrebne tastere na medicinskoj opremi, povećati ili smanjiti dotok vazduha za ventilator za veštačka pluća, pritisnuti dugme da pozove lekara, itd. Ovo značajno smanjuje vreme koje lekari provode u blizini zaraznih bolesnika.

Stanica za testiranje na COVID-19 kojom upravlja kobot

Kompanija u Teksasu dizajnirala je celu stanicu za testiranje na COVID-19 kojom upravljaju samo koboti. Očekuje se da će automatizacija procesa testiranja rešiti nedostatak osoblja i tako omogućiti više testiranja i brže rezultate testiranja.

Zajedno sa ARM institutom (Advanced Robotics for Manufacturing), kompanija Wilder Systems iz Ostina u Teksasu uspostavila je u roku od pet meseci kompletan sistem robotskog testiranja.

Dok tipična laboratorija za testiranje iste veličine može da obavi oko 280 testova dnevno, robotski sistem - sa istim brojem osoblja i PCR opremom - može da obradi oko 2.000 testova dnevno, što je sedam puta više.

Kobot kao kopilot

Nebrojene mogućnosti u oblastima logistike i transporta takođe se još uvek istražuju. Teretnom prevozu potpuno automatizovanim bespilotnim letelicama će možda trebati još nekoliko godina da se razvije, ali nova robotska inovacija već nudi potencijal za optimizaciju: kobot kopilot.

Boing kompanija Aurora Flight Sciences razvila je rešenje pod nazivom Sistem za automatizaciju vazduhoplovne radne snage u okviru pilotske kabine (ALIAS) kako bi rasteretila ljudsku posadu u avionima. ALIAS se sastoji od robotske ruke UR3 (koju je napravila danska kompanija Universal Robotics) u kombinaciji sa interfejsom tableta sa prepoznavanjem glasa za pilote, kao i softverom za kontrolu leta i misije.

Posle nekoliko uspešnih simulacija, ALIAS je već testiran na stvarnim letovima, kao što je helikopter Cessna Caravan.

Sve jači i brži

Nedavno je švedsko-švajcarska tehnološka kompanija ABB bila na naslovnim stranama logističkih časopisa sa svojim novim kobotima GoFa i SWIFTI. ABB je debitovao sa svojim prvim kobotom 2015. godine u obliku YuMi-a, koji je opcionalno dostupan u verziji sa jednom ili dve ruke.

Danas YuMi radi zajedno sa ljudima u fabrikama, radionicama i laboratorijama širom sveta, baveći se zadacima kao što su zavrtanje i sastavljanje komponenti, proizvodnja ventila i USB stikova ili procena testova na COVID-19 u laboratorijama.

Dok je YuMi imao kapacitet podizanja od samo 0,5 kg, novi modeli GoFa i SWIFTI mogu podići 4,5 kg, odnosno 4 kg, što omogućava širok spektar novih primena. ABB se nada da će se ti koboti sada takođe koristiti u oblastima elektronike, zdravstva, robe široke potrošnje, logistike i industrije hrane i pića.

Budućnost saradnje između ljudi i mašina

Očekuje se da će globalno tržište kobota u bliskoj budućnosti brzo rasti. Iako je ova industrija zabeležila i pad prodaje od 11,3% i smanjenje obima narudžbina od 5,7% tokom pandemijske 2020. godine, analitičari studije Interact Analysis predviđaju oporavak u obliku slova V.

Uprkos svim turbulencijama, rast od 20% očekuje se već 2021. godine, a očekuje se da će se stopa rasta od 15-20% zadržati do 2028. Više od 50% svih kobota isporučeno je u Aziju 2020. godine - što znači da brži oporavak od efekata COVID-19 u azijskim zemljama pozitivno utiče na prognoze.

Da li inovativne mašine predstavljaju pretnju radnim mestima ili umesto toga pomažu u poboljšanju uslova rada, ostaje da se vidi - činjenica je da će naše nove robotske kolege igrati sve značajniju ulogu u svakodnevnom radu i svakako ih treba uzeti u obzir prilikom razmatranja poboljšanja efikasnosti.

Visokotehnološka logistička rešenja

Naše poslovne jedinice za visokotehnološku logistiku u Austriji i Nemačkoj nude sveobuhvatan portfolio specijalizovanih B2B usluga za različite industrije: od bankarstva, maloprodaje i zdravstvene tehnologije do kancelarijske opreme, telekomunikacija, informatike i obrade podataka.

Naše usluge uključuju blagovremenu isporuku sa posebnim voznim parkom i dvočlanom posadom, montažu i obuku kupaca na licu mesta, demontažu i povraćaj polovne opreme kao i specijalizovana rešenja za skladištenje, sve do biranja i pakovanja na palete, nivoa artikala ili serijskih brojeva.

Uz našu gustu mrežu uvoznih i izvoznih čvorišta, nudimo isporuke širom zemlje do tačke upotrebe.

Pored toga, pružamo širok portfolio usluga sa dodatom vrednošću i samim tim atraktivna i celovita logistička rešenja.

Kompletnu verziju teksta možete pročitati na cargo-partner Trendletter sekciji, gde se možete i prijaviti da dobijate obaveštenja o mesečnim aktuelnostima iz industrije.
 

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti