ČELIK POSKUPEO TROSTRUKO, A BRODSKI TRANSPORT ZA 465 POSTO

Komentari: 0
Fotografija od: pixabay.com

Svi se pitaju hoće li skoro pojeftiniti kvadrati? Imajući u vidu rast cena čelika, PVC-a, aluminijuma ali i transporta robe iz Kine, to se neće skoro dogoditi.

Građevinska aktivnost u Srbiji nikad nije bila veća u poslednjih deset godina.

Kranovi su preplavili panorame Beograda, Novog Sada i turističkih centara, a cene kvadrata su u stalnom porastu pa se svi se pitaju “ko kupuje te stanove po tolikim cenama?”

Da li je u pitanju balon koji će pući ili su visoke cene kvadrata opravdane? Teško je reći, ali sudeći po cenama sirovina, kao što su čelik, PVC, bakar, drvo ili aluminijum, novogradnja neće skoro pojeftiniti.

ČELIK REKORDER U POSKUPLJENJU

Na osnovu podataka sa portala Boursorama, čelik je rekorder u poskupljenju. On je u julu 2020. koštao 492 dolara, dok je u aprilu 2021. njegova cena porasla na 1.519 dolara, što je poskupljenje od neverovatnih 209%.

Cena nerđajućeg čelika je za nepunih godinu dana skočila za 49%, odnosno sa 609 na 900 dolara po toni.

Slično je i sa aluminijumom koji je u periodu od jula do aprila 2021. poskupeo za 52%, dok je bakar sa 6.000 otišao na 9.995 evra za 100 kilograma.

Cena građevinskog drveta je u posmatranom periodu sa 492 porasla na 1.180 dolara, dok je indeks polipropilena sa 86 skočio na 134 što je promena od čak 56 procenata.

Veliki cenovni skok zabeležen je kod PVC-a, koji je za nepunih godinu dana sa 700 poskupeo na 1.300 evra po toni, što je rast od čak 86 posto.

Sudeći po trendu rasta, smanjenje cena sirovina nije skoro na vidiku.

TRANSPORT POSKUPEO 465%

Međutim, ono što takođe drastično diže cenu proizvoda jeste povećanje brodskog transporta robe koji je poskupeo više od pet puta u kratkom vremenskom periodu!

Naime, u septembru 2020. godine transport manjeg kontejnera od 6 metara od Kine do Evrope koštao je 900 dolara, dok je u januaru 2021. ta cena bila 4.900 dolara, što je promena od 444 procenata.

Transport većeg kontejnera od 12 metara je poskupeo još više: sa 1.700 (septembar 2020.) na 9.600 dolara (januar 2021.), odnosno poskupljenje od čak 465 procenata.

Pretpostavlja se da je do drastičnog rasta cene transporta došlo zbog dostupnosti kontejnera koji stoji zauzeti u lukama usled poremećaja tržišta izazvanog pandemijom.

Dodatni poremećaj prouzrokovalo je zaglavljivanje teretnog broda u Sueckom kanalu, zbog čega su usledila velika kašnjenja u isporuci i samim tim raspoloživosti kontejnera.

PROMENE CENE, IZVOR BOURSORAMA

 

O Autoru

gor Conić/Gradnja.rs

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti