Sistem BNPL -Kupi odmah, plati kasnije počinje da dominira širom sveta

U mnogim državama sveta sve je učestaliji model "kupi odmah, plati kasnije" ili na engleskom "buy now, pay later (BNPL)", bez obzira na to šta se kupuje.
Američka kompanija za platni promet Worldpay izvestila je da je prošle godine širom sveta ovim načinom plaćanja potrošeno 342 mlrd USD, dok je 10 godina ranije BNPL-om potrošeno 2 mlrd USD.
Finansijske kompanije sa dugom tradicijom, kao što su JPMorgan Chase i PayPal, ušle se na BNPL tržište, baš kao što kompanije iz BNPL sektora sve više rade ono što su pre radile tradicionalne banke.
Prilike za kompanije na BNPL-ovom tržištu su možda i veće nego za potrošače.
Zajam na odloženo
Oni koji omogućavaju BNPL ostvaruju prihode na osnovu naknada koje plaćaju trgovci ili kupci.
Ovo je za trgovce dobrodošlo jer na ovaj način povećavaju prodaju.
Pokazalo se da oni koji koriste ovakav model plaćanja troše najmanje 20% više od onih koji ga ne koriste.
Po pitanju praktikovanja BNPL-a, u SAD-u postoji generacijski jaz.
Manje od 2% klijenata Bank of America rođenih 1965. godine ima dugove po osnovu BNPL-a, dok 10% klijenata generacije milenijalaca (rođenih od 1981. do 1996.) i generacije Z (rođenih od 1997. do 2012.) ima dugove po osnovu BNPL-a.
Očekivano je da će se potrošnja BNPL-om povećavati kako mladi budu činili veći deo potrošnje. Prodaja je veća u zemljama gde je BNPL duže vreme dostupan.
Tako je jedna od pet internetskih prodaja u Švedskoj ostvarena preko BNPL-a, a u Americi jedna od 16.
Koriste ga kompanije i banke
Širom sveta je sve više kompanija koje pružaju ovu uslugu. Spomenuta švedska Klarna je bila jedna od prvih kompanija ove vrste u svetu.
Američki Afirm je pre dve godine uveo debitnu karticu i u poslednje vreme se naglo povećava korišćenje njegovih usluga. Trenutno ima dva miliona korisnika kartica.
PayPal je pre pet godina počeo da nudi BNPL usluge. Prošle godine je obradio potrošnju preko BNPL-a u iznosu od 33 mlrd USD, a reč je o potrošnji za koju tvrdi da se povećava 20% godišnje.
Sve je više banaka koje omogućavaju manju kupovinu na rate dok se nekoliko brzorastućih startap kompanija nada da će poremetiti tradicionalno tržište kredita.
Izvor: eKapija