Kina može da proizvede više automobila nego što tržištu treba - i to je problem

Kineska automobilska industrija, jedna od najvećih i najdinamičnijih u svetu, trenutno se suočava sa ozbiljnim strukturnim problemom - viškom proizvodnih kapaciteta.
Prema procenama stručnjaka, fabrike u Kini trenutno mogu da proizvedu i do dvostruko više vozila nego što domaće i međunarodno tržište mogu da apsorbuju.
Disproporcija između proizvodnje i potražnje
Najveći izazov primećen je u segmentu vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem (ICE). Dok globalni trendovi idu ka elektrifikaciji i smanjenju emisija, interesovanje kupaca za klasične automobile u Kini i inostranstvu sve više opada. Međutim, proizvodnja tih vozila ostaje na visokom nivou, jer fabrike i dalje rade punim kapacitetom kako bi opravdale prethodna ulaganja.
Ova disproporcija vodi ka rastu zaliha i agresivnim cenovnim ratovima na tržištu. Analitičari upozoravaju da bi dugoročno ovakav model mogao da naruši stabilnost celog sektora i izazove domino-efekat u pratećim industrijama - od čeličana i hemijske industrije, do sektora transporta i logistike.
Globalne posledice
Višak proizvedenih vozila sve češće se preusmerava na izvozna tržišta. Posebno je primetan porast izvoza u Evropu, Latinsku Ameriku i delove Azije, što stvara dodatni pritisak na lokalne proizvođače u tim regionima.
U Sjedinjenim Američkim Državama i Evropskoj uniji već su pokrenute rasprave o mogućim carinama i regulatornim barijerama, kako bi se zaštitila domaća autoindustrija od preplavljivanja jeftinijim kineskim vozilima.
Reakcija kineske vlade
Vlada u Pekingu svesna je problema i najavila je set mera kojima bi se ublažio pritisak. Među njima se pominju:
- subvencije za modernizaciju pogona,
- olakšice za proizvođače koji ulažu u električna i hibridna vozila,
- moguće regulative koje bi ograničile prekomernu proizvodnju u pojedinim segmentima.
Međutim, ekonomski analitičari podsećaju da je pitanje da li će ove mere biti dovoljne, s obzirom na dubinu problema i činjenicu da je višak kapaciteta posledica višedecenijskog modela rasta zasnovanog na velikim investicijama u industrijsku infrastrukturu.
Budući izazovi i dileme
Stručnjaci upozoravaju da bi Kina, ukoliko ne pronađe održiv balans između proizvodnje i realne potražnje, mogla da se suoči sa ozbiljnim padom u auto-sektoru.
To bi, pored gubitka radnih mesta i problema sa viškovima zaliha, moglo da ima i značajan uticaj na globalno tržište automobila, gde je Kina već godinama jedan od ključnih igrača.
Posebno zabrinjava podatak da je u nekim fabrikama iskorišćenost kapaciteta pala ispod 50 odsto, dok istovremeno raste broj novih pogona fokusiranih na električna vozila.
Ako se trend nastavi, postoji rizik da i segment električnih vozila za nekoliko godina upadne u istu zamku - prekomerne proizvodnje bez dovoljne tražnje.
Izvor. 021