Novi švajcarski vozovi čekaju na vršačkoj pruzi

Komentari: 0
Fotografija od: Dejan Aleksić

Maj je mesec kada bi u putnički železnički saobraćaj na srpskim prugama trebalo da bude puštena serija novih Štadlerovih flirt vozova.

Da je ovog proleća realno puštanje u saobraćaj novih flirtova (nabavljeno ukupno 18 njih) iz Srbijavoza su poručili u nekoliko navrata, ali kako će tačno izgledati ti vozovi, ljubitelji železnice mogli su da vide uglavnom na društvenim mrežama, naročito u toku prošlogodišnjeg sajma Trako u Poljskoj gde je primerak novog flirta i predstavljen.

Kako izbliza izgledaju flirtovi koji će biti pojačanje onima koji su na našim prugama od 2015. godine (tih primeraka je ukupno 21), otkriva eKapija koja je nekoliko ganc novih primeraka ovog Štadlerovog voza uočila i snimila parkirane na pruzi na železničkoj stanici u Vršcu.

Novi flirtovi se od njihovih desetak godina starijih šinskih "rođaka" pre svega razlikuju u boji i dizajnu.

Dok je za prve flirtove bilo odlučeno da budu dominantno crvene spoljašnjosti, ovi mlađi će dominantno biti beli.

Oni koje smo uočili i snimili u Vršcu, takoreći još su "neotpakovani", a njihova sedišta i bukvalno i dalje imaju zaštitnu foliju.

Oznake na ovim parkiranim vozovima, koji po svemu sudeći čekaju "zeleno svetlo" za puštanje u redovan putnički saobraćaj, poručuju da su proizvedeni 2023. godine u Poljskoj.

Novi vozovi su za brzine do 160 kilometara na sat, a nova serija koja bi uskoro trebalo da bude puštena u saobraćaj predstavlja četvrtu generaciju, koja je modernija i dizajnerski drugačija od vozova koji su već desetak godina na našim prugama. Novi vozovi se razlikuju od postojećih pre svega kada je reč o komforu putnika - imaće mašina za piće, dva toaleta, a sedišta će biti udobnija.

Iz Štadlera su ranije naveli da je reč o tipu voza koju karakteriše lagana aluminijumska konstrukcija, da je dizajn takav da se njime nagašava mala potrošnja električne energije i da je voz lak za upravljanje.

Novi flirt rađen je od ekološki prihvatljivih materijala uključujući i boje na bazi vode. Vozilo karakteriše i lak princip ulaska i izlaska, uključujući osobe sa invaliditetom, osobe u invalidskim kolicima i bicikliste.

Voz je klimatizovan, sa spoljnim i unutrašnjim videonadzorom i sa sistemom video i audio obaveštavanja.

Novi vozovi imaće četiri odeljka sa ukupno 244 mesta za sedenje, odnosno ukupno 473 putnika, uključujući i deo za putnike sa ograničenom pokretljivošću, kao i dosta prostora za prtljag.

Nabavka ovih vozova koštala je‚oko 112 mil EUR i finansira se iz kredita EBRD.

Kako je još prošle jeseni istakao u razgovoru za eKapiju istakao Ivan Bulajić, v. d. direktora Srbijavoza, regio linije (one na kojima vozovi staju na gotovo svim stanicama opsluživaće Štadlerovi flirtovi koji su u saobraćaju od 2015. godine, dok će Štadler kiss i novi flirtovi biti na inter siti linijama (koje povezuju najveće populacione centre u zemlji) i na regio ekspres polascima (koji staju na svega nekoliko stanica na trasi).

On je još tada ukazao da će, na primer, između Beograda i Užica i dalje postojati regio vozovi, ali biće i novih koji će usput stajati samo u Valjevu, Požegi, Kosjeriću i Užicu.

Kao nove linije najavljene su i Sremska Mitrovica - Novi Sad, Niš - Leksovac, Novi Sad - Bijelo Polje, kao i ona od Pančeva do Novog Sada.

Preduslov za puštanje u saobraćaj novih flirtova bio je i dobijanje tipske dozvole potrebne za upis u registar, a ova procedura je bila važna, jer kako je ranije pojasnio Bulajić, mi smo prva zemlja koja je kupila taj voz za naponsku mrežu od 25 kilovolti.

Taj isti model voza je u saobraćaju u Evropi, ali za 15 kilovolti.

Zato, kada se uvodi novi proizvod, on mora da prođe homologaciju, jedan izuzetno složen test, ukazao je Bulajić prošle jeseni dodajući da, bez obzira na to što su razlike uglavnom male, uglavnom u elektronici koja se koristi na vozu, on prolazi testiranje da bismo imali potvrdu da je potpuno bezbedan. I zakonski je zahtev da bude izdat taj sertifikat da bi voz mogao uopšte da dobije dozvolu za vožnju po Srbiji.

Izvor: eKapija

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti