Licence za prevoz tereta – Da li ste spremni za plan B?

Komentari: 0
Fotografija od: pixabay.com

Ulaganje u sopstveni vozni park je večito logističko pitanje u proizvodnim i trgovačkim kompanijama. Problem je poznat kao tzv. make-or-buy strategija ili odluka „graditi ili kupiti“ transportnu uslugu.

Iako je godinama unazad tas vage prelazio na stranu angažovanja eksternih transportnih firmi, u doba korone sve se ponovo preispituje. „Ponovo preuzmite kontrolu nad sopstvenom logistikom“, savet je stručnjaka za krizni menadžment.

Gde je nastao problem?

Logistika ima sve veći uticaj na finansijski rezultat. Oni koji u ovom segmentu ispuste uzde iz svojih ruku izlažu se velikom riziku. Ukoliko prevoz robe usled uskih grla pri isporuci ili drugih kašnjenja ne bude efikasan, postoji rizik od ugovornih posledica koje mogu da ugroze odnose sa kupcima. Kupce ne zanima zašto roba nije isporučena na vreme, već samo činjenica, da nije bila tamo gde je trebalo da bude u dogovorenom roku.

Jedno od rešenja je mogućnost da sami upravljate svojom logistikom.

U vremenu poput ovog, procesi se teško mogu planirati na nekoliko godina. Na primer u transportu. Ugovorno osiguranje svih rizika obično propadne zbog tendera, koji nikada ne mogu biti tako fleksibilno dizajnirani da uzmu u obzir sve moguće slučajeve. A fleksibilnost je ovde posebno važna.

Svako ko svoj transport robe u potpunosti preda nekom drugom, mora skupo da plati svako naknadno prilagođavanje zbog doplata za rizik usled nepredvidljivosti. Ako se ne osigurate, može se dogoditi da ne možete dovoljno brzo da reagujete na pogoršanje kvaliteta ili ćete to, u najgorem slučaju, primetiti tek kada stignu prve žalbe. Ovi problemi se mogu izbeći ako sami kontrolišete procese u transportu.

Graditi ili kupiti uslugu?

Milorad Kilibarda, profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, analizirajući ovu temu kaže da je glavno pitanje ocena ekonomske opravdanosti i finansijske isplativosti sopstvenog voznog parka.

– Analiza se zasniva na preciznoj oceni investicija i opertivnih troškova voznog parka, s jedne, i obima posla (količina robe) od čega zavisi zarada i prihodi, s druge strane. Vozni park prate značajni fiksni troškovi, kojih nema ako se kupuje usluga na tržištu. Zamena, fiksnih varijabilnim troškovima glavni je motiv zašto se kompanije opredeljuju da kupe uslugu umesto da imaju sopstveni vozni park. U suštini, kompanije koje imaju veliki obim posla i mogu da postignu visok stepen iskorišćenja transportnih sredstava mogu da se opredele za vozni park – kaže Kilibarda.

Potrebno je postići ekonomiju obima da bi se iskoristili i isplatili resursi. Kompanije koje imaju manji obim posla i nizak stepen iskorišćenja transportnih sredstava, to mogu postići uključivanjem svojih vozila u tržišne tokove. Tačnije, tako da „iskoče“ iz vožnje isključivo za sopstvene potrebe i posao pronađu na tržištu.

Licenca za prevoz tereta

Firmama koje imaju vozni park i žele da dodatno uposle svoje transportne kapacitete i uključe se u javni transport, potrebna je licenca za prevoz tereta, što je u Srbiji predviđeno Zakonom o prevozu tereta u drumskom saobraćaju. Postoje dve licence – za javni prevoz tereta u domaćem drumskom saobraćaju i za javni prevoz tereta u domaćem i međunarodnom drumskom saobraćaju.

Licenca za prevoz robe izdaje se domaćem privrednom društvu, drugom pravnom licu ili preduzetniku ako podnesu dokaze da ispunjavaju sledeće uslove: poslovni ugled; finansijsku sposobnost; profesionalnu osposobljenost; stvarno i stalno sedište; odgovarajući vozni park; odgovarajući broj radno angažovanih vozača.

Licenca je potrebna za vozila nosivosti iznad 3,5 tona.

Uz licencu i pravovremene informacije

Kompanijama je potreban direktan uticaj na procese u lancu snabdevanja. Samo oni koji tačno znaju koji su procesi međusobno povezani mogu da kontrolišu lanac snabdevanja i odmah reaguju neophodnim prilagođavanjem.

Bilo da je u pitanju međunarodni transport ili domaći prevoz robe, potrebno je samo dobiti pravu informaciju u pravo vreme i pratiti stvari kako bi se blagovremeno preduzele odgovarajuće mere predostrožnosti. Ovaj pregled pružaju digitalne platforme ili berze tereta koje pod jednim krovom objedinjuju sve kompanije u logističkom sektoru.

Rešenje poput sistema pametne logistike kompanije TIMOCOM vraća kompanijama kontrolu nad sopstvenim lancem snabdevanja i omogućava im da po potrebi fleksibilno, jednostavno i brzo organizuju skladištenje i transport.

Ovaj sistem je namenjen kako firmama koje imaju vozni park, tako i onim firmama koje imaju redovne potrebe za pružaocima transportnih usluga.

Preuzmite uputstvo za dobijanje licence za prevoz tereta OVDE

 

Izvor: TIMOCOM/plutonlogistics.com

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti