Industrija 4.0 u 2022. godini

Komentari: 0
Fotografija od: pixabay.com

Početkom ove godine mogli ste na raznim poslovnim sajtovima čitati savete stručnjaka da proizvođači koji žele da ubrzaju svoju digitalnu transformaciju u 2022. takođe treba da razmotre uticaj 2021. Prema istraživanju koje je sprovela Info-Tech Research Group, 47 odsto ispitanika očekuje dugoročnu promenu načina na koji radimo. Za mnoge proizvođače ova promena ima oblik ubrzane digitalne transformacije.

Hiperautomatizacija je najavljena kao jedan od Gartnerovih tehnoloških trendova u 2021. godini, ali da li će se nastaviti i 2022.? U teoriji, koncept hiperautomatizacije zvuči relativno jednostavno — da se automatizuje što više procesa u celoj organizaciji. Međutim, za razliku od tradicionalne automatizacije, koja se fokusira na pojedinačne procese, hiperautomatizacija gleda holistički na organizaciju kao celinu.

Sa robotskom automatizacijom procesa (RPA) koja je centralna za proces, hiperautomatizacija takođe uključuje veštačku inteligenciju (AI), rudarenje procesa i striming analitiku.

Međutim, za razliku od nekih drugih trendova digitalne transformacije, hiperautomatizacija nije nešto što se može brzo implementirati. Povezivanje podataka iz svakog sistema u okviru preduzeća, uključujući fabriku, IT sisteme, prodajne aplikacije i alate za upravljanje lancem snabdevanja, predstavlja izazov.

Svaki od ovih sistema može da radi na različitim protokolima, proizvodi podatke u različitim formatima i generiše vrednosti u različitim vremenskim intervalima, što sve treba objediniti.

Pošto je složenost hiperautomatizacije jasna, verovatno ćemo tokom 2022. godine videti da proizvođači nastavljaju da primenjuju ovu strategiju i da će, nazovimo ih pionirima, početi da otključavaju njenu vrednost. U stvari, Gartner predviđa da će 85 odsto korisnika hiperautomatizacije nastaviti sa svojim naporima i investicijama u 2022.

‘no-code‘ i ‘low-code development‘

Mnogi IT stručnjaci govore da će čak 65 posto aplikacija koje će se upotrebljavati za tri godine biti, procenjuje se, razvijeno zahvaljujući ‘no-code‘ i ‘low-code developmentu‘, odnosno razvoju programa bez programiranja.

Porast platformi za takva rešenja je ogromna, a ova rešenja potpunim amaterima i svima onima koji ne znaju ništa o programskim jezicima omogućuju da razviju aplikacije prema svojim potrebama, bilo zbog zabave bilo zbog biznisa.

Softver budućnosti oblikuje low-code odnosno no-code, kojima se koriste obični, takozvani građani programeri, oni bez naprednog znanja o kodiranju i izradi softvera za mobilne i poslovne aplikacije i procese.

To je najkraće objašnjenje onoga što nas čeka, razvoja programa bez programiranja. Naime, low-code i no-code, odnosno "niski kôd" ili "bez koda", brza su i jednostavna zamena za uobičajeno izrađen softver koja je u neverovatnom porastu zbog novih okolnosti poslovanja i življenja.

Low-code platforme postale su faktički neizbežne, prvenstveno možemo reći zbog manjka kvalifikovane radne snage, a o tome se pričalo i na početku digitalizacije. U svakom slučaju, ovakav ili lakši način razvoja poslovnih aplikacija i rešenja, sa malo ili nimalo kodiranja, utiče na rast tržišta i olakšava digitalne transformacije jer zahteva malu informatičku potporu.

Prošla godina je, prema kompaniji za istraživanje tržišta Forrester, godina niskoga koda jer će se čak 75 posto poslovnog softvera koristiti tom tehnologijom, a za sada porast ostaje i u ovoj godini.

Ovakav softver eliminiše potrebu za ogromnim znanjem kodiranja u okviru preduzeća. Umesto toga, on koristi vizuelni pristup i koristi funkcije kao što su "prevucite i ispustite“ kako bi se omogućilo onima koji nisu programeri da vizuelno kreiraju proces koji pokušavaju da kreiraju bez koda.

Danas se sve industrije suočavaju sa velikim globalnim izazovima. Nedostatak veština je problem za većinu sektora širom sveta već nekoliko godina - prema McKinsey-u, 87 odsto kompanija već imaju nedostatak digitalnih veština ili ih očekuju u narednih nekoliko godina.

Fotografija od: pixabay.com

Povrh svega, pandemija je izvršila neviđene nivoe pritiska na IT timove koji su već bili pod pritiskom, a koji su imali zadatak da omoguće brzi prelazak na daljinski rad i povećanje automatizacije u fabrici kako bi radna snaga bila bezbedna.

Deluje da i ova godina ne pokazuje znake zaustavljanja sa pritiscima i onim što je nova era industrija donela. Podaci nekih istraživačkih kuća pokazuju da se u proseku očekivalo da IT timovi isporuče oko trideset posto više projekata u 2021. nego 2020. A da su tri do četiri tima, od deset, uspela da urade sve što je zatraženo.

Imajući ovo na umu, potražnja za korporativnim softverom sa niskim kodom će se verovatno povećati kako bi se ublažio ovaj pritisak. Možemo očekivati u 2022. godini rast na tržištu niskog koda kako bi se sprečilo ograničavanje digitalne transformacije industrije.

Nepredvidljivost u poslednjih nekoliko godina pripremila je preduzeća u svim sektorima da očekuju neočekivano. Proizvođači nisu imali izbora osim da integrišu tehnologiju kako bi svoje poslovanje učinili fleksibilnijim, skalabilnijim i digitalnijim.

Nekoliko perspektiva se pominje za 2022. Nekoliko trendova u proizvodnoj industriji koji mogu pomoći organizacijama da rizike pretvore u prednosti i zahvate rast.

Konkurencija na novom tržištu zahteva poslovnu agilnost

Neobično je videti pozitivne ekonomske pokazatelje uparene sa istorijskim izazovima u vezi sa radom i lancem snabdevanja. Ali ovo je putanja za prerađivačku industriju 2022. godine koja izlazi iz pandemije. Oporavak je dobio zamah 2021. godine nakon uvođenja vakcina i rastuće potražnje.

Kako su industrijska proizvodnja i iskorišćenost kapaciteta premašili nivoe pre pandemije sredinom godine, snažan porast novih narudžbina za sve glavne podsektore signalizira nastavak rasta u 2022.

Međutim, optimizam u pogledu rasta prihoda se drži pod kontrolom opreza zbog tekućih rizika. Nedostatak radne snage i nestabilnost lanca snabdevanja smanjuju operativnu efikasnost i marže. Poslovna agilnost može biti kritična za organizacije koje žele da rade kroz turbulencije od neobično brzog ekonomskog oporavka—i da se takmiče u narednom periodu rasta.

Kompanije koje su lideri na tržištu ne žele da se samo odbrane od trenutne situacije, već su mnoge haotičnu situaciju iskoristile i krenule u “napad” tržišta.

Podaci sa tržišta govore da postoji rekordan broj nepopunjenih radnih mesta, koja će verovatno ograničiti veću produktivnost i rast u 2022. godini, a prošle godine je procenjen nedostatak od 2,1 milion kvalifikovanih radnih mesta do 2030. Da bi privukli i zadržali talente, proizvođači bi trebalo da upare strategije kao što je prekvalifikacija sa preoblikovanjem svog zaposlenja.

Kako fleksibilan rad hvata korene u kancelarijama, proizvođači bi trebalo da istraže načine da dodaju fleksibilnost širom svoje organizacije kako bi privukli i zadržali radnike. Organizacije koje mogu da se izbore sa nedostatkom radne snage i brzim tempom promena danas mogu izaći napred.

Ali kako u proizvodnji postaviti fleksibilan rad? Mada, ako se govori o korenima fleksibilnosti u kancelarijama, mišljenje je, da to što ću raditi od kuće, a ne u kancelariji, u puno slučajeva znači, da pošto sam kući, neću izaći iz kancelarije u 16, 17h, pored kompjutera sam, samo da završim još ovo i ovo i ovo… Ipak sam kući…

Fotografija od: pixabay.com

Izazovi u lancu snabdevanja

Izazovi u lancu snabdevanja su po mnogima i dalje akutni i još uvek se odvijaju. Nema greške da se proizvođači suočavaju sa skoro neprekidnim poremećajima na globalnom nivou koji povećavaju troškove i mogućnosti testiranja za prilagođavanje. Taman se smanjio pritisak pandemije, počeo je rat, kriza u Ukrajni.

Izveštaji menadžera nabavke i dalje otkrivaju komplikacije širom sistema zbog velike potražnje, rastućih troškova sirovina i transporta i donekle sporih isporuka. Izazovi u transportu će se možda malo i smiriti u ovoj godini. Ako je po podacima do proleća, brzina isporuke se umnogome stabilizovala.

Međutim velika potražnja dovodi i do problema u kontejnerskim lukama, nedostatak vozača ima svoj uticaj, poskupljenje sirovina...sve ovo će se verovatno u vidu većih troškova preneti na kupca.

Sve veće pretnje dovode industriju do novih nivoa spremnosti

Visokokvalitetni sajber napadi u različitim industrijama i vladama u protekloj godini podigli su sajber bezbednost kao upravljanje rizikom od suštinskog značaja za većinu kompanija. Sve veće pretnje tokom pandemije povećale su poslovni rizik za proizvođače. Sve veća površina napada od povezivanja operativne tehnologije, informacione tehnologije i eksternih mreža zahteva više kontrola. Nasleđeni sistemi i tehnologija nisu bili svrsishodni za današnje sofisticirane mrežne izazove. Sada, ranjivosti u radu na daljinu čine proizvođače još ranjivijim.

Proizvođači treba da gledaju ne samo na svoju sajber odbranu, već i na otpornost svog poslovanja u slučaju sajber napada. Sajber kriminalci mogu da nanesu štetu osim krađe intelektualne svojine i finansijskih gubitaka. Oni takođe mogu da prekinu operacije i poremete čitave mreže dobavljača, ugrožavajući bezbednost kao i produktivnost.

Faktor ESG (Environmental, social, and governance)

Kriterijumi zaštite životne sredine, društva i upravljanja (ESG) su skup standarda za poslovanje kompanije koje društveno svesni investitori koriste da bi pregledali potencijalne investicije.

Kriterijumi zaštite životne sredine razmatraju kako se kompanija ponaša kao čuvar prirode, životne sredine.

Društveni kriterijumi ispituju kako jedna kompanija upravlja odnosima sa zaposlenima, dobavljačima, kupcima i zajednicama u kojima posluje.

Brzi porast faktora životne sredine, društva i upravljanja redefiniše i podiže održivost u proizvodnji kao nikada ranije.

Cena kapitala se može vezati za rejtinge na ESG-u, što ga čini prioritetom za finansijsko zdravlje i konkurentnost organizacije.

U zavisnosti od krajnjeg tržišta proizvođača, ekološka odgovornost je sve više u fokusu.

Ciljevi su, proizvodnja sa skoro neutralnim emisijama ugljen-dioksida, potrošnja energije i obnovljivi izvori energije u proizvodnji i kompaniji...mnogi smatraju da će dvogled ESG pažljivo gledati kompanije u 2022. 

 

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti