naslov rubrike
Industrija 56 / jun 2015.
30
Slika br. 5 - Konfiguracija autobusa na električni pogon
Sistem kontrole i upravljanja reguliše napajanje vozila tj. pogon-
ske grupe i ostalih potrošača sa električnom energijom, regula-
ciju broja obrta i obrtnog momenta pogonskog motora, inverto-
vanje jednosmerne struje u naizmeničnu, konvertovanje napona
i punjenje vozila.
Batrije koje se koriste kod autobusa sa električnim pogonom su naj-
češće: Li-Fe, Li-Mn, Li-Al različitih kapaciteta - koji mogu biti između
80-324 kWh.
Skladištenje električne energije može se ostvariti i primenom super
kondenzatora.
Punjenje autobusa sa električnim pogonom može biti različito.
''Noćno'' punjenje - traje između 3-5 časova i obavlja se u depou u
periodu kada vozilo nije u radu. Snaga sistema za ''noćno punjenje''
koji se postavlja u depou je 60-80 kW (izvorBYD).
''Pantografsko'' punjenje podrazumeva punjenje preko pantografa
koji je ugrađen u krov autobusa i koji se aktivira na mestu predvi-
đenom za punjenje, koje se najčešće nalazi na terminusu. Prosečno
vreme punjenja je 5-10 minuta i obavlja se posle svakog ostvarenog
poluobrta ili obrta, zavisno od kapacieta baterija i sistema za brzo
punjenje. Snaga sistema za brzo punjenje koji se postavlja na ter-
minusu je 200-400 kW a u depou 30kW (izvor Solaris) ili 60 kW za
(izvor Siemens).
Slika br. 6 - Noćno punjenje
Slika br. 7 - Brzo punjenje preko
pantografa
Dimenzije: 400/200/690mm
Težina: 30 kg
Napon: 400 V
Maks. snaga: 30x2 kW
Max. struja: 126 A
Punjenje električnih autobusa može se obaviti i bezkontaktim nači-
nom, pomoću principa magnetne indukcije. Ovaj način je najzahtev-
niji i najskuplji, tako da se trenutno koristi u samo nekoliko gradova.
Slika br. 8 - Induktivni način punjenja E-busa
Slika br. 9 - Savremeni koncept brzog punjenja preko pantografa (Volvo)
Čisto električni autobusi su trenutno najrasprostranjeniji u varijantama
’’midi’’ (7,7-8,9 m) i ’’solo’’ (11-12 m). Tipični primeri električnih auto-
busa koji su u regularnoj eksploataciji ili demonstracionim ispitivanjima
širom Evrope, su: Solaris Urbino E12, VDL Citea, BYD, Hess, AD, Škoda-
Perun, SOR BN 12, EMOSS, Siemens-Rampini, Whisper (HAW 12LE),
Chariot, Cobus 2500 EL),Guliver, Irizar, Higer, Volvo, i drugi.
Proizvodnja zglobnih autobusa dužine 18 m krenula je krajem 2014.
godine, sa autobusima BYD E18 i Solaris Urbino E18.
PROBNO TESTIRANJE E-BUSA U BEOGRADU
Tokom aprila 2014. godine, GSP ’’Beograd’’ je u saradnji sa poznatim
proizvođačem električnih autobusa BYD, sproveo probno testiranje
solo E-busa BYD-E12, slika 10. Tehničke karakteristike autobusa na-
vedene su u tabeli 7.
Cilj ovog testiranja bio je sagladavanje mogućnosti korišćenja elek-
tričnih autobusa u Beogradu. Probno testiranje obavljena je u pe-
riodu 12-14. April 2014. godine na dve tipično gradske linije: Linija
26 (Dorćol - Braće Jerković) i na Liniji 41 (Studentski trg - Banjica). U
ovom tekstu predstavićemo samo testiranja na liniji 41.
Merenje potrošnje energije ovog autobusa obavljeno je registrova-
njem promene kapaciteta baterija - State of charge (SOC) i ostvarene
kilometraže. Autobus je bio opterećen s džakovima peska ukupne
mase 2 500 kg, kako bi se simulirao prosečan broj putnika koji se na-
lazi u vozilima. Vozilo je stajalo na svim stanicama gde su se otvarala
vrata i time simuliralo vreme potrebno za izlazak/ulazak putnika.
Tabela 7. Tehničke karakteristike autobusa BYD E12
Dužina/širina/visina
12 000/2 550/3 360 mm
Masa praznog vozila
14 300 kg
Broj vrata
3
Pneumatici
275/70/R22.5
Max. brzina
70 km/h
Elektro motor
asihroni AC
Max. snaga
90x2 kW
Max. obrtni moment
350x2 Nm
Baterije
Li FePo4
Kapacitet
324 kWh
Autonomija
250 km
Snaga punjenja
30x2 kW
Vreme punjenja u depou
5 h
energetska efikasnost