Industrija Br.56 - page 29

energetska efikasnost
energetska efikasnost
Slika br. 2 - izvor Solaris & bus coach
Slika br. 3 - izvor ''BYD''
Na zasedanju UITP, autobuskog komiteta koji je održan u Kopenhagenu 2014. godine, pred-
stavljena su neka iskustva iz probnih testiranja jednog od najzastupljenijih električnih auto-
busa kineskog proizvođača BYD, u raznim gradovima Evrope, kao što su: London, Milano,
Kopenhagen, Barselona, uključujući i naš glavni grad.
Prosečne vrednosti potrošnje električne energije autobusa BYD, pri navedenim testiranjima,
kretale su se u rasponu od 1,07-1,44 kWh/km .
Slika br. 4 - BYD E12
Jedna od prepreka masovnijoj primeni električnih autobusa je i njihova relativno visoka
cena. U zavisnosti od sistema punjenja baterija i njihovog kapaciteta, cena ovih autobusa
se kreće između 400 000 i 500 000 evra, što je skoro dva puta više od cene dizel autobu-
sa, sa motorima koji zadovoljavaju najnoviji emisioni standard Euro 6. Međutim, jedna
od glavnih prednosti autobusa sa električnim pogonom, pored ekološke, jeste i njihova
visoka energetska efikasnost u poređenju sa dizel autobusima.
Tako na primer, električni autobusi standardne dužine 12 metara troše između
120-140 kWh/100 km električne energije, dok autobusi sa drugim vrstama po-
gona troše ( kWh/100 km): CNG - 655, Diezel - 500, Diezel Hibrid - 280 do 380,
Plug-in Hibrid – 260 i Fuel cell Hybrid – 269.
KONCEPT AUTOBUSA SA
ČISTO ELEKTRIČNIM POGONOM
Osnovne komponente autobusa sa električnim pogonom, koje ga čine različitim od dru-
gih tipova autobusa, jesu:
Vučni elektro motor/i (generator)
Sistem regulacije, kontrole i upravljanja električnom energijom
Baterije ili super kondenzatori za skladištenje električne energije
Sistem za punjenje vozila
Vučni elektromotori imaju veću efikasnost i manju buku odmotora s unutrašnjim sagoreva-
njem. Oni ostvaruju maksimalne obrtne momente pri malim brzinama, što rezultira boljim
ubrzanjem. Kada vozilo usporava, motor radi u režimu rekuperacije čime se dopunjuju bate-
rije i time postiže veća energetska efikasnost. Vučni motori, koji se primenjuju kod autobusa
sa čisto električnimpogonom, su najčešće naizmenični (AC). Konfiguracija pogonamože biti
izvedena pomoću jednog motora, difrencijala ili postavljanjem vučnog motora direktnim
pogonom ili s reduktorom na svaki pogonski točak.
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...96
Powered by FlippingBook