Industrija Br.56 - page 28

energetska efikasnost
AUTOBUSI SA
ELEKTRIČNIM POGONOM
KAKO JE TO U SVETU I KOD NAS
Industrija 56 / jun 2015.
28
Pitanje koje postavljaju mnogi Beograđani
koji svakodnevno putuju gradskim prevo-
zom, posebno je aktuelno ovih dana kada je
zaiskrila mogućnost da se, kao i u mnogim
evropskim gradovima, i u našoj prestonici a i
ostalim gradovima u Srbiji, pojave prvi elek-
trični autobusi. Na temu korišćenja i prvih
iskustava u eksploataciji električnih autobusa
u sistemu javnog gradskog prevoza, razgova-
rali smo sa Slobodanom Mišanovićem, dipl.
inž. saobraćaja i projekt menadžerom u JKP
GSP ''Beograd''.
J
KP GSP ’'Beograd'' je nosilac funkcije javnog prevoza u Beogra-
du i najveći operater. U svojim razvojnim planovima, posebnu
pažnju posvećuje mogućnosti primene koncepta električnih
autobusa (E-bus) koji bi radili na ekološki najugroženijim koridori-
ma. U prethodnom periodu akcenat je bio na praćenju trendova
njihovog razvoja, razmeni iskustava sa kompanijama za javni prevoz
i proizvođačima autobusa, a sprovedeno je i jedno probno testiranje
autobusa BYD E-12.
U 2015. godini Grad Beograd i JKP GSP ’'Beograd’’, sledeći pozitivna
iskustva kompanija za javni prevoz koje su krenule u eksploataciju
autobusa sa električnim pogonom, planiraju nabavku prvih 4-5
autobusa (midi varijanta) ili solo (12 m), što bi bio prvi korak u dugo-
ročnoj strategiji korišćenja autobusa sa električnim pogonom.
Koncept autobusa za javni gradski prevoz sa čisto električnim po-
gonom, poznat je još iz 70-tih godina 20. veka kada je, u Nemačkoj,
prvi put predstavljena mogućnost primene ovog pogona na auto-
busima. U tom periodu, primena ovog koncepta bila je potpuno
neodrživa zbog izuzetno velike mase vozila, male autonomije kreta-
nja, kao posledice malog kapaciteta baterija (akumulatora), dugog
vremena punjenja i neophodne zamene baterija tj. akumulatora na
terminusima.
Slika br. 1 - E-bus sa baterijama na prikolici
Značajnija primena električnog autobusa u sistemima javnog grad-
skog prevoza, beleži se tek početkom 21. veka. U početku to je bila
samo demonstracija mogućnosti vodećih proizvođača autobusa u
nekim razvijenim gradovima Evropske unije, Kine i SAD, kao i sagle-
davanje, pre svega, tehno-eksploatacionih pokazatelja autobusa.
Nešto ranije započeto uvođenje autobusa sa hibridnim pogo-
nom, predstavljalo je prvu fazu primene električnog pogona,
dok autobusi sa čisto električnim pogonom predstavljaju sledeći,
napredniji korak.
Primena čisto električnog pogona u autobusima za javni gradski pre-
voz treba da dodatno smanji nivo emisije štetnih gasova koji potiču
iz saobraćaja u gradovima, poveća energetsku efikasnost i doprine-
se ostvarivanju strategije upotrebe vozila sa nultom emisijom, koja
će biti u gradovima posle 2050. godine.
Ubrzani razvoj tehnologije baterija i sistema za punjenje, doprineo
je da koncept električnog autobusa u poslednjih nekoliko godina
bude sve više prisutan u mnogim evropskim gradovima. U ovom
trenutku u gradovima Evropske unije, električni autobusi još nemaju
masovnu upotrebu, pre svega zbog visokih investicionih troškova,
manjeg kapaciteta i ograničene autonomije.
U poslednje dve godine primetan je značajan porast u eksploataciji
ovog tipa autobusa, pa je realno očekivati da će u narednom perio-
du njihov broj u redovnoj eksploataciji biti sve veći, čime će postati
glavna alternativa autobusima sa dizel pogonom.
Danas se, u redovnoj upotrebi, električni autobusi koriste u:
Beču, Ženevi, Geteborgu, Roterdamu, Rimu,Tel Avivu i mnogim
drugim gradovima.
Korišćenje demonstracionih ispitivanja autobusa, pre kupovine i
stavljanja u redovni saobraćaj, omogućava prevoznicima da sagle-
daju eksploatacione, tehničke, ekološke i ekonomske aspekte pre
eventaulnog ulaganja u vozni park, uključujući i zahteve za dodat-
nom infrastrukturom. Ova vrsta testiranja obično traje oko godinu
dana, kako bi se obuhvatili i klimatski uticaji na potrošnju električne
energije i uticaj na intenzitet pražnjenja baterija.
Od 2013. godine, u više od pedeset gradova Evrope, među koji-
ma su: Barselona, Milano, Kopenhagen, London, Beč, Diseldorf,
Bremen, Hamburg, Krakov, Sofija, kao i Beograd - sprovode se testi-
ranja električnih autobusa sa različitim sistemima punjenja baterija.
Autor: Slobodan Mišanović
ergetska efikasnost
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,...96
Powered by FlippingBook