Industrija Br.58 - page 29

reč stručnjaka
reč stručnjak
RAZVOJ POLITIČKOG, STRATEŠKO – PLANSKOG
I PRAVNOG OKVIRA
Pojedinačna komunalna preduzeća imaju veoma ograničen uticaj na razvoj strateško
planskog i pravnog okvira, ali ona funkcionišu unutar njega i svi aspekti njihovog uprav-
ljanja i rada direktno zavise od toga. Stoga su dobra politika i regulatorni okvir u sektoru
voda i otpadnih voda, i od posebne važnosti za bolje funkcionisanje komunalnih predu-
zeća i njihovu reformu.
Vlada mora da definiše okvir i da ga podrži dopunjavajući na pravi način njegove stra-
tegije i politike, uključujući odluke i regulativu o učešću privatnog sektora, liberalizaciji,
kontroli i socialnoj (finansijskoj) pomoći.
Uz to, veliki institucionalni sistem regulacije sektora je od posebne važnosti za sprovo-
đenje i usaglašavanje sa političkim okvirom.
Više informacija o pripremi institucionalnih reformi u politici, zakonima i regulatornim
funkcijama mogu se naći u priručniku Approaches to private participation in water ser-
vices – A Toolkit, koji je razvila Svetska banka i PPIAF (pogledati na
vezano za on-lajn trening).
OPCIJE ZA INSTITUCIONALNU REFORMU
Primenjiva su dva tipa reformi: korporatizacija i učešće privatnog sektora (UPS). Tipično,
korporatizacija pokriva čitav spektar reformi upravljanja koji je potreban kako bi se
obezbedila autonomija u radu komunalnih preduzeća. UPS i javno-privatna partnerstva
(JPP) podrazumevaju kombinaciju opcija za reformu upravljanja i vlasničke strukture.
Iako korporatizacija može biti krajnji cilj u procesu institucionalnih reformi komunalnih
preduzeća, ona može služiti i kao osnova za dalju reformu UPS-a.
Privatne operatere će lakše privući komunalna preduzeća koja deluju u transparentnom
okruženju sa jasnom podelom uloga i odgovornosti. Autonomno, korporatizovano ko-
munalno preduzeće koje deluje na transparentan način, pokazujući odgovornost za svoj
rad i finansije, umanjuje nesigurnost privatnih operatera. Ovo utemeljuje put napredni-
jim oblicima institucionalne reforme.
Crtež 1 pokazuje niz opcija za institucionalnu reformu. Na Y osi se nalaze različiti mo-
deli reforme upravljanja ili korporatizacije, uključujući neke primere. Opcije za učešće
privatnog sektora kombinuju reformu upravljanja i vlasničkih odnosa. Istaknute su ra-
zličite kategorije, a navedeni su i neki regionalni primeri.
LIČNI STAV
„Ako želimo da zadržimo polet u toku izrade projekta, treba da razmo-
trimo inovativne pristupe u strukturiranju projekata na principu JPP-a
(Javno privatno partnerstvo) - uključujući mogućnost korišćenja kapitala
javnog sektora, i kreiranju javnih projekata tako da oni mogu biti tran-
sformisani u projekte JPP-a kada tržište počne da se oporavlja i konačno
prilagodi pravni i regulatorni okvir JPP-a, kako bi se omogućila izrada
projekata u ovim izmenjenim okolnostima. Takođe postoji mogućnost
nastanka novih oblika saradnje među zemljama JIE, gde vodovodna pre-
duzeća koja posluju relativno dobro mogu da pomognu ili da uzmu udela
u pružanju usluga u okolnim zemljama."
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...104
Powered by FlippingBook