Industrija Br.60 - page 82

Industrija 60 / februar 2016.
82
Kompanije često ne razumeju potrebe lokalnih zajednica u kojima po-
sluju, a kamoli različitosti potrošača kojima nude svoje proizvode i us-
luge. Menadžeri uglavnom zavise od istraživanja stručnjaka za marke-
ting i sopstvenih predrasuda kada donose sliku o svojim mušterijama
koja ne mora uvek biti tačna. Ono što im je potrebno je više empatije.
Baš zbog toga sastav vašeg rukovodećeg tima i količina empatije koju
poseduje igraju kritičnu ulogu za razumevanje potrošača i pridobijanje
njihovog poverenja što se, kao posledica, direktno odražava na kvalitet
poslovnih odluka. Možda je i najbolje rešenje za povećanje vaše empa-
tije ka potrošačima i mušterijama promocija žena u strukturama me-
nadžmenta i/ili njihovo dovođenje spolja. Iako izgleda da su potrošači
generalno svesni problema prirodne okoline i društva u kojima žive,
vaše žene-lideri bi trebalo da budu sposobnije da ih bolje obrazuju i
proslede brižnu poruku. Žene-lideri će brže postići poslovni imperativ
da budete viđeni od strane potrošača kao „mi“ a ne „oni“ jer ljudi naj-
češće pretpostavljaju da žene više brinu o životnom okruženju. To će
izgraditi poverenje i otvoriti vam vrata da ponudite održive proizvode i
usluge koji ne samo da ispunjavaju njihove potrošačke potrebe nego i
potrebe njihovih zajednica i prirodnog okruženja.
Efektivna i održiva strategija integriše potrošača, društvo i biznis i ne
bazira se na kompromisima. Iako znamo da mušterija u principu želi
sve od proizvoda, ipak je poverenje to što je drži vezanu za neki brend.
U današnjoj ekonomskoj situaciji, gde na Zapadu srednja klasa prolazi
kroz krizu a zemlje u razvoju trpe veliku nezaposlenost, cena proizvoda
je još uvek ključ mnogih potrošačkih odluka. Sa druge strane i prepo-
znatljivost društveno odgovornog brenda takođe nosi sličnu „težinu“
prilikom donošenja kupovnih odluka.
Preduzeća treba da pomognu svojim lokalnim zajednicama time što
će se snabdevati od njih. Od snabdevača, njihovih familija i prijatelja
treba da stvore svoje besplatne oglašivače. Pored ovakve integracije
sa društvom, najbolje tržišno oružje i najbolja strategija za zaštitu od
rizika pada prihoda je inovacija. Preduzeća treba da se okrenu lokal-
nim zajednicama kao i potrošačima direktno za pomoć. Integrišite ih u
svoju strategiju i proces inovacije ne samo putem razgovora sa njima u
klubovima potrošača i preko društvenihmreža, negomnogo direktnije
– uključite ih u svoje timove i dozvolite im da učestvuju u odlučivanju.
Glas koji dolazi „direktno iz tržišta“ ne samo da ubrzava proces inovaci-
je i smanjuje operativni rizik, nego otvara kompletno novemogućnosti
za inovaciju proizvoda i usluga pa čak i otkriva potpuno nova tržišta.
Pored toga što ovakva poslovna praksa osigurava diferencijaciju firme
kroz inovativnost, ona takođe rezultira u povećanoj lojalnosti potroša-
ča što zajedno daje prednost nad konkurencijom, štiti dobit u kriznim
vremenima ili je uvećava tokom ekonomskog rasta.
Firme treba da sačuvaju kreativne radnike time što će im dati odgova-
rajuću i jedinstvenu šansu da u punoj meri demonstriraju svoj individu-
alni potencijal i ostvare osećaj ličnog doprinosa (svojim) zajednicama
što je preko zarade koju su već odneli svojim porodicama. Preduzeće
će se ovakvom inicijativom izdvojiti od konkurencije, što će rezultirati
u komparativnoj prednosti. Povrh toga, smanjenje fluktuacije radne
snage će smanjiti troškove regrutovanja i treniranja novih kadrova, a
da ne govorimo o gubitku inercije u nekim projektima i produktivnosti
kada se desi da vas dobri radnici napuste.
DOP ne doprinosi samo prihodu u vašem bilansu uspeha nego još i
više pomaže smanjenju operativnih troškova poslovanja. Ovo posled-
nje čini vaše procese konkurentnim, a biznis održivim.
Fokusirajte se na operativu i procese. Koliko resursa povlačite iz pri-
rode, a koliko otpada joj vraćate? Koliko neefikasnih tačaka postoji u
vašem procesu? Analizirajte detalje. To će definitivno zahtevati vreme
i novac ali će prinos na uloženo to višestruko nadoknaditi.
Uložite u poboljšanje operativnog procesa, da smanjite rasipanje
materijala i ostalih resursa u procesu na minimum ne samo da biste
smanjili troškove već da smanjite svoje zagađivanje okoline. Dostignite
prednost nad konkurencijom tako što ćete uvesti „čiste“ tehnologije.
Imajte na umu da održivo upravljanje otpadom u ovom trenutku
osigurava troškovnu prednost mnogim preduzećima. Pretvorite vaš
otpad u gotov novac i upotrebite reciklirane materijale, na primer, za
pakovanje. Postavite smanjenje potrošnje energije u preduzeću za
prioritet. Poznato je da većina ljudi već smatra energetske troškove,
cene goriva i energetsku nezavisnost ličnim interesom. Morate dobro
razmisliti kako da, postupajući u svom najboljem interesu, istovreme-
no uštedite novac za biznis, zadovoljite određeni poslovni proces i/ili
društvenu potrebu i time kreirate dobrobit za sve.
Razvijte sopstveni pristup koji usklađuje praćenje i izveštavanje o
ostvarenju poslovnih i društvenih ciljeva. Izgradite sveobuhvatnu ta-
belu poslovnih pokazatelja – ne kroz mnogobrojnost pokazatelja, što
vas samo može zbuniti i sprečiti da sagledate suštinu poslovanja, već
izveštavajte o njihovoj međuzavisnosti što je od suštinske važnosti
za menadžere i glavne zainteresovane strane u biznisu uključujući
društvo. Uvek merite uticaj već opisanih poslovnih principa DOP-a na
prihod i dobit da biste koristili te informacije kao kriterijume za svoje
finansijske poslovne modele.
DOP nije prečica do poslovnog uspeha nego temelj nove strategije i in-
vesticija koja se može dugoročno isplatiti. Ipak, određena poboljšanja
poslovnih rezultata možete ostvariti već posle 6-12 meseci – naročito
u smanjenju otpada i procesnih troškova. Da bi se kreirala uspešna i
profitabilna strategija zasnovana na DOP-u, moraju se produžiti plan-
ski periodi i primeniti odlučivanje na osnovu vrednosti koja će biti
kreirana. Pri tome je najvažnije da se redovnomere poslovni rezultati i
dokaže da se promena t.j. poboljšanje zaista i dešava.
Što se više pokaže da DOP dokazano doprinosi profitu i održivosti
poslovanja, to će ovi principi postajati sve popularniji čak i među ru-
kovodiocima i stratezima „stare garde“ ne samo u korporacijama nego
i među MSP. Sa druge strane, preduzeća koja nisu integrisala DOP u
svoje strategije još uvek mogu biti smatrani za lidere svojih industrija,
ali ne zadugo. Društvo će pritiskati sve njih na taj način što će ih zapo-
sleni, potrošači, snabdevači, investitori i ostale zainteresovane stranke
izbegavati.
reč stručnjaka
č stručnjaka
O autoru:
Aleksandar Milovanović je sertifikovani profesional-
ni poslovni konsultant i vlasnik Agencije za konsal-
ting POSLOVNA STRATEGIJA u Beogradu. Kao takav
nalazi se na listi saradnika domaćeg ICIP programa,
Evropske Banke za Rekonstrukciju i Razvoj kao i kon-
salting firme Frontier Strategy Group iz Vašingtona.
Konsalting agenciju
POSLOVNA STRATEGIJA
možete kontak-
tirati preko sajta
ili direktno na
1...,72,73,74,75,76,77,78,79,80,81 83,84,85,86,87,88,89,90,91,92,...100
Powered by FlippingBook