iz naše biblioteke
Industrija 59 / decembar 2015.
88
Dakle, pregovaranje je odnos između dvoje ljudi. Pregovaranje
je poštovanje druge strane. Pregovaranje je poštovanje potreba,
interesa, želja, stavova i mišljenja druge strane, kao i poštovanje
sopstvenih.
Pregovaranje je proces u kom obe strane dobijaju. Pregovaranje
podrazumeva izgradnju dugoročne saradnje sa drugom stranom
i ne završava se potpisivanjem ugovora.
Pregovaranje je sagledavanje “problema” iz više
uglova. Pregovaranje je postaviti se na mesto
druge strane. Pregovaranje je uveravanje druge
strane da je nešto u obostranom interesu i na
obostrano zadovoljstvo i ukazivanje na koristi od
zajedničke saradnje.
Pregovaranje je dobra priprema. Pregovaranje
je strpljenje i pažljivo razmatranje situacije.
Pregovaranje podrazumeva emocionalnu i socijal-
nu inteligenciju i empatiju. Pregovaranje je učiniti
da se i druga strana oseti kao pobednik.
Pregovaranje je stvaranje vrednosti. Pregovaranje
je zajedničko pronalaženje mogućnosti, alternati-
va i rešenja u obostranom interesu. Pregovaranje
je aktivno slušanje i postavljanje pitanja.
Pregovaranje podrazumeva posvećenost, fokusi-
ranost, fleksibilnost, odgovornost, samokontrolu,
staloženost, smirenost, kreativnost, doslednost,
upornost, srdačnost, sugestivnost sa pokrićem.
Pregovaranje je blagovremeno uočavanje i ukla-
njanje prepreka. Pregovaranje je prilagođavanje
trenutnim okolnostima ili stvaranje novih okolno-
sti. Pregovaranje je razvijanje uzajamnog povere-
nja i razumevanja. Pregovaranje postoji kada su
zadovoljeni specifični interesi obe strane.
Postoje brojne definicije pregovaranja, međutim
ovako složen proces ne može da se sublimira u
jednu rečenicu. Svaka od definicija se bazira na jed-
nom segmentu pregovaranja, i ne obuhvata suštinu pregovaranja.
Zato u ovoj knjizi nije definisan pojam pregovaranja. To ćete ura-
diti vi. Vi ćete kada pročitate ovu knjigu definisati pregovaranje.
Meni najbliža ali ne i kompletna je definicija Džezvalda Salakjuza:
“Pregovori su način ophođenja putem kojeg dve ili više osoba
nastoje da unaprede svoje pojedinačne interese zajedničkim de-
lovanjem”.
naše biblioteke
O AUTORU
Dijana Carić je rođena 1984. godine u Sisku, a
detinjstvo provela u Dvoru na Uni. Diplomirala
na Ekonomskom fakultetu u Novom Sadu, odsek
“Menadžment unutrašnje i spoljne trgovine”.
Zvanje Magistra ekonomskih nauka stiče na istom
fakultetu iz oblasti “Poslovnog pregovaranja”. Kao
student, dobitnik je brojnih nagrada od kojih su
najznačajnije nagrade od strane Ekonomskog
fakulteta za ostvarene izvanredne rezultate tokom
studiranja kao i nagrada Eurobank EFG u okviru
projekta “Investiramo u evropske vrednosti”. Kao
najdražu izdvaja nagradu “Evropskog pokreta u Srbiji”, tri meseca putovanja Evropom.
Kao student obišla je mnoge kompanije u Evropi, od kojih je najvažnija stručna poseta
Mercedes Benz fabrici u Sindelfingenu (Štutgart) i poseta fabrici BMW-a u Minhenu.
Svoju karijeru započinje u Raiffeisen banci gde se posebno isticala u radu sa konfliktnim
klijentima kao i u sprečavanju pokušaja prevara. Karijeru nastavlja u privrednom
sektoru i kroz rad sa poslovnim partnerima iz različitih delova sveta, stiče širu sliku iz
oblasti komunikologije i pregovaranja. Bavi se slikarstvom, poezijom i prozom, a iza
sebe ima i dve knjige poezije. "Umetnost pregovaranja” je njena prva stručna knjiga.
Profesionalno je orijentisana na poslovno pregovaranje, neverbalnu komunikaciju i
modernu psihologiju. Vodi seminare na temu“Umetnost pregovaranja”.